TRRs dotterbolag Startkraft avvecklas

TRRs huvudmän, Svenskt Näringsliv och PTK, har beslutat att avveckla Startkraft, ett dotterbolag till TRR. Avvecklingen ska ske successivt och ansvarsfullt med hänsyn till såväl medarbetare som kunder och deltagare.

Bakgrunden till avvecklingen är den transformation som svensk arbetsmarknad genomgår. Grundtanken när Startkraft bildades var att ett TRR-anslutet företag skulle kunna använda en och samma leverantör för att hantera en omställning som berörde såväl tjänstemän som arbetare. Förutsättningarna för Startkraft har förändrats de senaste åren och i samband med att den nya reformen förväntas träda i kraft den 1 oktober 2022 kommer förutsättningarna än mer att förändras.

Personligen tycker jag det är tråkigt att Startkraft ska avvecklas. Samtidigt respekterar jag beslutet och förstår att förutsättningarna för vårt grunduppdrag har förändrats. Nu ligger fokus på att göra avvecklingen så ansvarsfullt som möjligt för såväl Startkrafts medarbetare som våra kunder och deltagare, säger Bengt-Åke Olovsson, vd Startkraft.

1999 bildade TRR dotterbolaget Startkraft som idag har 21 anställda. Genom åren har Startkraft anlitats av mer än 6 000 företag och hjälpt fler än 70 000 anställda. Startkraft är ett helägt dotterbolag till TRR Trygghetsrådet som har mer än 40 års erfarenhet av omställningsarbete inom svenskt näringsliv.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Västra Götaland under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Västra Götaland har sett mycket ljus ut under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 1054 tjänstemän i Västra Götaland just nu i omställning. Detta visar färska siffror från TRR – omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Stockholm under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Stockholmsregionen fortsätter att vara stark under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 1729 tjänstemän i omställning i Stockholms län. Detta visar färska siffror från trygghetsrådet TRR - omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Norrland under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Norrland fortsätter att vara mycket stark under första kvartalet 2022. Trots orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 420 tjänstemän i omställning i Gävleborgs län, Jämtlands län, Västerbotten, Västernorrland och Norrbotten. Detta visar färska siffror från TRR - omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.