Truesec lanserar IoT-cybersäkerhetsenhet – rekryterar Patrik Axelsson från Telia som vd

Stockholm, April 25, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

IoT-utrullningen fortsätter växa i en exceptionell takt inom alla industrier, vilket leder till att alltmer kritisk infrastruktur exponeras mot internet. Cybersäkerhetsbolaget Truesec ser att IoT-cybersäkerheten konsekvent åsidosätts till förmån för en kort ledtid till marknaden och snabb lansering. Bolaget ser det här som nästa stora säkerhetsfråga och lanserar därför en IoT-cybersäkerhetsenhet samt rekryterar IoT-cyberexperten Patrik Axelsson från Telias IoT-grupp, Division X, som ny vd.

”Jag är otroligt stolt över att Patrik, som Sveriges främsta IoT-cyberexpert kommer leda Truesecs satsning inom IoT. Vi ser det här som nästa stora säkerhetsfråga för såväl organisation som samhället i stort", säger Marcus Murray, grundare av Truesec.

Antalet cyberattacker fortsätter att öka i en oroande takt, detta samtidigt som nyttjandet av IoT-lösningar (Internet of Things) leder och accelererar vägen för industriell digitalisering och transformation, såväl nationellt som globalt. Truesec bedömer att efterfrågan på cybersäkerhets- och rådgivningstjänster inom det här området kommer att växa enormt för att skydda kritisk infrastruktur från intrång och driftstopp.

Under de senaste åren har rapporterade IoT-säkerhetsbrister skjutit i höjden i en explosiv hastighet och 57% av redan installerade IoT-enheter är sårbara för attacker av medel till hög allvarlighetsgrad, detta gör det uppenbart för Truesec att det är dags att agera.

En majoritet av IoT-enheter sårbara för attacker

IoT finns idag överallt, och utrullningen fortsätter att växa i en exceptionellt hög hastighet inom alla industrier. Antalet uppkopplade IoT-enheter globalt förväntas passera 20 miljarder i slutet av 2022, en dubblering på bara några år. Det här innebär att alla hissar, digitala lås, industriella produktionslinor och annan kritisk infrastruktur redan är eller kommer att exponeras mot internet.

Företag bygger och installerar IoT-lösningar för att förstå hur deras produkt används, det här möjliggör datadrivna beslut som används för att optimera den operationella effektiviteten. Även om IoT kan möjliggöra en betydande verksamhetsoptimering, så är riskerna påtagliga. IoT-säkerheten är idag anmärkningsvärt eftersatt och Truesec vill bidra till ett mindset-skifte för att få upp cybersäkerhet högst upp på IoT- och digitaliseringsagendan.

Cybersäkerhetsbolaget har därför utsett IoT-experten Patrik Axelsson till vd för Truesec IoT, en dedikerad affärsenhet som fokuserar uteslutande på cybersäkerhetstjänster för IoT. Patrik Axelsson har de senaste fyra åren varit utvecklingschef för Telias Division X globala IoT-utveckling, sedan förvärvet av hans tidigare IoT-bolag Axelerate Solutions, där han då hade rollen som CTO.

”Genom min långa historik av att bygga och lansera IoT-tjänster inom flera industrier har jag sett på nära håll hur säkerhetsriskerna konsekvent åsidosätts till förmån för en kort ledtid till marknaden och snabb lansering, säger Patrik Axelsson.

Enligt studier saknar 98% av all global IoT-trafik delvis eller helt kryptering och enbart 10% av affärsledare som har implementerat IoT känner sig trygga med säkerheten i deras lösningar. Det är hög tid att agera nu.”

Truesec är beslutsamma att leverera på sin mission att förhindra cybersäkerhetsintrång och minimera skada. Bolaget erbjuder skräddarsydda säkerhetstjänster och rådgivning för att stötta företag att bygga säkra och hållbara IoT-lösningar. Truesec kan bidra till säkrare lösningar inom alla industrier, för både nya IoT-lösningar och redan driftsatta globala utrullningar.

About Truesec
Truesec är ett ledande cybersäkerhetsbolag med ett tydligt syfte: Att förhindra dataintrång och skydda data. Gruppen består av 200+ medarbetare med bred expertis inom cybersäkerhet, och har sedan starten 2005 levererat omfattande säkerhetslösningar till kunder, både i Sverige och internationellt. För mer information: https://www.truesec.com/

CEO Truesec Group
Anna Averud