Truppen som ingår i Olympisk Offensiv med sikte på OS-medaljer 2026 och 2030

Ulf Lundberg, förbundskapten för Damkronorna, har tagit ut spelarna som ska ingå i satsningen Olympisk Offensiv och som genomför en första samling 22–23 april.

Olympisk Offensiv är en treårig satsning med sikte på medalj i OS 2026 och 2030, och nu är truppen för första året uttagen.

– Riktigt skoj och helt rätt att Olympiska Offensiven sjösätts. Att de två första lägren ligger parallellt med Damkronornas samlingar gör dessutom att vi kan säkerställa den så viktiga röda tråden. Med ett OS i färskt minne har vi bra koll på var ribban ligger och det krävs en spetsig satsning, i alla delar, för att nå dit vi vill, säger Ulf Lundberg, förbundskapten för Damkronorna.

– Vi vill tillsammans bygga ett lag för framtiden, som kan konkurrera om medaljer till OS 2026 och 2030. Med hård träning, tålamod och kunskap finns alla förutsättningar för det. SOK kommer att sätta in specialkompetens i projektet för träning som blir skräddarsydd och individanpassad, säger SOK:s sportchef Glenn Östh.

Under samlingen den 22–23 april kommer spelarna att informeras vad satsningen går ut på, och de får även föreläsningar inom olika ämnen.

– Det känns spännande och roligt att första truppen nu är uttagen. Olympisk Offensiv är en satsning på unga lovande hockeyspelare och det känns väldigt kul att vi redan nu har första samlingen. Vi hoppas i och med denna samling kunna inspirera spelarna att vilja göra en riktigt satsning mot OS och även prata om vad som krävs av spelarna. Det kommer bli roligt att följa dem på resan, säger Gizela Ahlgren Bloom, sportchef för SDHL.

Om Olympisk Offensiv

Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Damhockeyligan och Sveriges Olympiska Kommitté genomför en stor satsning på svensk ishockey på damsidan med sikte på medaljer i OS 2026 och 2030.

Den treåriga satsningen ingår i projektet Olympisk Offensiv och är ett samarbete mellan Svenska Ishockeyförbundet, SDHL och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Svenska Ishockeyförbundet kommer att ansvara för att årligen genomföra sommarläger och samlingar för 20–25 yngre spelare i tre till fyra årskullar på flick- och damsidan. Spelarna som blir uttagna till samlingarna är i åldersspannet 15–19 år.

TRUPPEN

Tester och läger i Falun

25–29 juli
Läger, TBA, SWE

Erik Gustafsson, Luleå HF är Rinkens Riddare säsongen 2021-202213.5.2022 13:56:43 CEST | Pressmeddelande

Rinkens Riddare i svensk ishockey är ett av de äldsta hederspriserna. Hans "Stöveln" Öberg, Gävle GIK fick det första 1962/63. Efter förra säsongen premierades Oscar Möller, Skellefteå AIK. Det är Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna som nominerar pristagaren. Efter säsongen 2021/22 har Luleå Hockeys back Erik Gustafsson, 33 utsetts till Rinkens Riddare. Priset utdelas till en framstående spelare, som samtidigt visat sig vara en gentleman på och utanför isen.