Truppen till EM-kvalet uttagen

16 september börjar nästa utmaning för herrlandslaget. Resan mot EM 2021 inleds i Köpenhamn. Förbundskapten Vedran Bosnic har tagit ut 14 spelare som samlas inför EM-kvalmatchen mot Danmark.
Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Efter ett VM-kval där Sverige mött världsnationer, fått massvis med värdfull erfarenhet men vann endast en av sex matcher, är det nu dags att ta sikte mot EM 2021, ett stort mål för den årgången spelare i herrlandslaget.

Under tiden Sveriges herrlandslag spelat VM-kval har Danmark redan inlett sitt EM-kval och fått luft under vingarna med fem segrar i rad. De vill nu hålla sviten levande mot "storebror" Sverige, som de marknadsfört matchen med. Historiskt sett har Sverige 52-5 i facit mot Danmark.

- Jag är glad att få samlas med landslaget igen, det är alltid en stor ära och ansvar. Tyvärr gör skador och privata angelägenheter att ett par av våra viktiga spelare inte kan hjälpa laget den här gången, säger Vedran Bosnic.

Att kvalfönstret ligger i september, under försäsongen och precis innan de flesta nationella proffsligor drar igång, är en utmaning för landslagsverksamheten - inte bara för Sverige utan för alla länder. Klubbarna vill att spelarna ska vara på plats där, och inte på landslagsläger.

Detta gör att i Sveriges första trupp i EM-kvalet kommer ett par nya spelare får chansen att ta en plats. Däribland Elijah Clarance, som under sommarens U20-EM skapade rubriker när han vann poängligan (22.4 poäng per match) och hade flera spektakulära dunkar under turneringen.
På skadelistan finns tyvärr Marcus Eriksson och Simon Birgander. Eriksson har precis opererat sitt knä, och Birgander har dragit på sig en fraktur i foten.

- Det borde motivera alla spelare, oss i ledarstaben och våra supportrar att ge vårt allt och visa karaktär i den här situationen. Jag ser fram emot att se många blå och gula tröjor på läktarna i Köpenhamn 16 september, säger Bosnic.

Av de 14 uttagna spelarna kommer 12 att spela mot Danmark. Truppen samlas i Helsingborg 9 september för en veckas förberedelser innan man åker över sundet för att ta sig an danskarna på söndagen den 16 september.

Följande spelare är kallade till landslagsfönstret 9-16 september:

Namn
Födelseår
Aktuell klubb
Moderklubb
Adam Ramstedt
1995
Debrecen (UNG)
Kantan Basket
Alexander Lindqvist
1991
Täby Basket
Anton Gaddefors
1989
Free agent
Uppsala Basket
Christopher Czerapowicz
1991
Niszhny Novgorod (RYS)
Mölndal
Elijah Clarance
Fraport Skyliners Frankfurt (TYS)
Malbas
1996
BC Luleå
Hudik Basket

Följande spelare kan inte vara med/har tackat nej till septemberfönstret av följande anledningar:
Marcus Eriksson (skadad - nyligen opererad), Simon Birgander (skadad - fraktur i foten), Carl Engström (rehabar efter knäskada), Joakim Kjellbom (personliga orsaker), Tobias Borg (prioriterar klubblag), Melwin Pantzar (prioriterar klubblag) och Johan Löfberg (prioriterar klubblag).

Förutsättningar EM-kval
Då Sverige inte gick vidare i VM-kvalet får herrlandslaget istället börja EM-kvalet med förkval. Länderna möts i dubbelmöten under tre fönster (september, november och februari). Ettan i gruppen går vidare direkt till det stora EM-kvalet 2019. Tvåan och trean får ytterligare en chans att kvala sig in i augusti 2019.

Sveriges kommande EM-kvalmatcher: 16 september Danmark (borta), 29 november Vitryssland (hemma), 21 februari Danmark (hemma), 24 februari Vitryssland (borta).

Förbundskapten Vedran Bosnic, 0041-79814 9749
Landslagsansvarig Fredrik Joulamo, 070-950 81 19
Pressansvarig seniorlandslagen Robin Svensson, robin.svensson@basket.se, 073-832 99 99

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser inför EM-kvalet kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

Tel:0738329999robin.svensson@basket.se

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto