Truppen till Finnkampen presenterad

I dag presenterade förbundskapten Karin Torneklint den svenska truppen till Finnkampen i Tammerfors kommande helg. Med i truppen finns stjärnor som Daniel Ståhl, Thobias Montler, Angelica Bengtsson, Andreas Kramer och Khaddi Sagnia. - Jag tror på en jämn match, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Trots att klartecknet för årets Finnkamp kom så sent kommer Sverige skicka en stark trupp med många namnkunniga aktiva.

- Det inns många som gör debut i seniorlaget vilket ska bli spännande att följa. Fantastiskt att vi har några av våra världsstjärnor med oss. Jag tror vi kan förvänta oss en jämn match, och det blir väldigt annorlunda mot tidigare år. Vi får tillsammans jobba för att få fram Finnkampskänslan i det speciella läget som är, säger Karin Torneklint.

Här är några av de svenska stjärnor som finns med i truppen.

- Andreas Kramer, 800m: Har hotat sitt eget svenska rekord vid flera tillfällen i sommar.
- Thobias Montler, längd: Stod för det längsta hoppet på BAUHAUS-galan för en vecka sedan. Har radat upp hopp en bit över åtta meter.
- Daniel Ståhl och Simon Pettersson, diskus: Yppersta världselit på båda svenskarna.
- Kim Amb, spjut: Är i sitt livs form och kan utmana ett Finland som trivs i spjutgrenen.

- Moa Hjelmer, 200m och 400m: Står för värdefull dubblering. Moa har hjälpt Sverige till många Finnkampspoäng genom åren.
- Charlotta Fougberg, 10000m: Har inte gjort en riktig bansäsong, men hon besitter en hög nivå på dessa distanser.
- Michaela Meijer och Angelica Bengtsson, stav: Ska ta hem en dubbelseger för Sverige och kan kampera om svenska rekordet.
- Khaddi Sagnia, längd: Tillbaka på allvar den här sommaren och kan vid en perfekt dag närma sig sju meter.
- Fanny Roos, kula och diskus: Har visat fin form sista tiden och gör en värdefull dubblering.

Inte mindre än 24 (!) aktiva är födda på 2000-talet.

Något som verkligen sticker ut är den yngre generation som nu tar plats på Finnkampen. En hel del debutanter som vill visa upp sig i landslagströjan. Vi har sett tendensen under SM i Uppsala för några veckor sedan. Många tonåringar som skördat hem massvis av medaljer.

Några exempel:

- Oskar Edlund, 400m häck: Slog svenskt juniorrekord på SM och vann guld.
- Melwin Lycke Holm, höjd: Tog SM-guld och det dröjer inte länge innan han kan titulera sig en 2.20-hoppare.
- Emil Millán de la Oliva, 10 000m: Krossade det svenska juniorrekordet på 5000m häromdagen. Vann SM-guld oväntat på 10 000m i ett tufft startfält.
- Nikki Anderberg, 100m: Trea genom tiderna bland juniorer, och vann SM-guld i Uppsala
- Tilde Johansson, längd: VM-debutanten 2019 har slipat formen till säsongsavslutningen. Kan bli riktigt långt i helgen.

Hela truppen hittar du här.