Truppen till IBF World Cup i bowling är uttagen

Förbundskapten Robert Andersson har tagit ut sin trupp till World Cup som spelas vid Sunshine Coast, Queensland i Australien den 12-23 november. Alla fyra spelare på dam- respektive herrsidan var med på sommarens EM och tog medaljer.
Truppen till World Cup är uttagen.

Det är första gången World Cup arrangeras i Internationella Bowlingförbundets regi. Tävlingen har två klasser, singel och lagtävling. Här är laget som får representera Sverige:

Damer:
Anna Andersson, Spader Dam
Josefin Hermansson, Team X-Calibur BK
Cajsa Wegner, BK Femtionian, Spader Dam
Jenny Wegner, BK Femtionian, Spader Dam

Herrar:
Pontus Andersson, Team Clan BK, Nässjö
James Blomgren, Team Alingsås BC
Martin Larsen, Team Pergamon BC, Partille
Jesper Svensson, Team Pergamon BC, Partille

Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande coacher: Patrick Backe och Louise Sonne

Alla spelare som är uttagna till World Cup var med på herrarnas respektive damernas framgångsrika Europamästerskap i somras. Herrarna vann åtta medaljer i Helsingfors i juni och blev bästa nation på mästerskapet. EM:et var Sveriges näst bästa någonsin på herrsidan. Damerna gjorde sitt bästa EM genom tiderna i Ålborg i augusti och tog 14 av 17 möjliga medaljer.
– Vi har ett väldigt starkt lag med många fina meriter och de har gott om självförtroende från senaste mästerskap. På herrsidan har vi två av världens bästa vänsterhänta spelare i Jesper Svensson och James Blomgren. Martin Larsen är oerhört erfaren och Pontus Andersson har visat fin form den senaste tiden och spelade bra i Svan´s Tak Masters och i Lucky Larsen Masters, säger Robert Andersson och fortsätter:
– På damsidan har Jenny Wegner och Cajsa Wegner väldigt mycket erfarenhet från tidigare internationella mästerskap med många fina resultat. Anna Andersson och Josefin Hermansson gjorde det fantastiskt bra på EM med bland annat silver i All Event respektive guld i Masters.

De fyra platserna i respektive lag gör att inte alla svenska spelare från de senaste mästerskapen kommer med denna gång.
– Det är tråkigt att inte alla från EM-lagen kan vara med. Men jag tror och hoppas att de spelarna som inte blivit uttagna kör på för fullt mot kommande mästerskap.

I World Cup kommer det vara långa kval och kortare distanser i finalspelet.
– Det kan vara en utmaning att det blir lite slumpmässigt men det gäller att vi är förberedda på det. Vi har goda möjligheter att nå riktigt fina resultat.

Robert Andersson menar att Malaysia och Singapore är två av favoriterna på damsidan.
– De är alltid superstarka. På herrsidan blir Australien riktigt starka med Jason Belmonte och Sam Cooley i laget. USA är också alltid farliga och Sydkorea likaså.

Damerna kommer ha en förberedelsehelg inför World Cup med Louise Sonne i samband Origos tävling den 7-9 oktober. Team Sweden herr har samtidigt en samling vid Ed 1-lane Challenge där Robert Andersson är på plats.

Truppen till World Cup är uttagen.