Truppen till lag-EM presenterad: "Spännande utmaning"

I dag presenterade förbundskapten Karin Torneklint den svenska truppen till lag-EM i Bydgoszcz, Polen, 9-11 augusti. – Vi ser fram emot en tuff och spännande utmaning. Vi kommer göra vårt bästa för att slå så många länder vi kan, och förhoppningsvis bjuda på många fina prestationer, säger Karin Torneklint.

Totalt är det 36 aktiva + stafettlag som kommer representera blågult nästa helg (dock kommer spjutplatsen på damsidan fyllas efter helgen).

Sverige skickar en stark trupp med många aktiva som är högt upp på Europalistorna individuellt: Daniel Ståhl, Erika Kinsey (som ska dubblera höjd/längd), Andreas Kramer, Angelica Bengtsson och Fanny Roos är exempel på det.

Dessutom hittar vi guldduon från Gävle/Borås i truppen: Henrik Larsson och Carl Bengtström. Henrik tog guld på 100m under U23-EM i Gävle och kommer springa 100m individuellt och stafett. Carl tog guld på 400m häck under U20-EM i Borås, men springer nu 400 slätt (individuellt och stafett). Glöm inte heller bronsmedaljören från Gävle: Wictor Petersson i kula.

Hela truppen hittar du här.