Truppen till lag-EM presenterad: "Spännande utmaning"

I dag presenterade förbundskapten Karin Torneklint den svenska truppen till lag-EM i Bydgoszcz, Polen, 9-11 augusti. – Vi ser fram emot en tuff och spännande utmaning. Vi kommer göra vårt bästa för att slå så många länder vi kan, och förhoppningsvis bjuda på många fina prestationer, säger Karin Torneklint.

Totalt är det 36 aktiva + stafettlag som kommer representera blågult nästa helg (dock kommer spjutplatsen på damsidan fyllas efter helgen).

Sverige skickar en stark trupp med många aktiva som är högt upp på Europalistorna individuellt: Daniel Ståhl, Erika Kinsey (som ska dubblera höjd/längd), Andreas Kramer, Angelica Bengtsson och Fanny Roos är exempel på det.

Dessutom hittar vi guldduon från Gävle/Borås i truppen: Henrik Larsson och Carl Bengtström. Henrik tog guld på 100m under U23-EM i Gävle och kommer springa 100m individuellt och stafett. Carl tog guld på 400m häck under U20-EM i Borås, men springer nu 400 slätt (individuellt och stafett). Glöm inte heller bronsmedaljören från Gävle: Wictor Petersson i kula.

Hela truppen hittar du här.

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM9.8.2019 10:59:35 CESTPressmeddelande

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.

Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid4.7.2019 11:18:00 CESTPressmeddelande

Tiden för överklagande i Meraf Bahtas fall har inte passerat och ärendet är därför ännu inte slutgiltigt avgjort. Utifrån det fällande beslut som Riksidrottsnämnden meddelat har Svensk Friidrotts styrelse behandlat frågan om eventuell utökad avstängningsperiod från landslaget. Styrelsen beslutade att, om den avstängningstid som Riksidrottsnämnden beslutat (1/9 2018 – 31/8 2019) kvarstår, är detta också den tid som Meraf Bahta är avstängd från landslaget.

U23-EM: Sista uttagningen + inbjudan pressträff2.7.2019 14:09:33 CESTPressmeddelande

Med nio dagar kvar till U23-EM i Gävle gjorde i dag förbundskapten Jonas Anshelm sin sista uttagning till mästerskapet. Det är tio killar och tio tjejer som blir sist in i truppen, som nu alltså är fulltalig. Klart står det att vi skickar totalt 50 personer till Gävle. – Det känns jätteroligt att det är en så stor trupp. Men nu gäller det att inte nöja sig med att bli uttagen utan också prestera på mästerskapet, säger Jonas Anshelm, som ser en hel del starka medaljkandidater.