Tryckfrihet 250 – utställning om världens äldsta rätt att granska och kritisera

I år fyller Tryckfrihetsförordningen (TF) 250 år. Sverige har världens äldsta tryckfrihet, och det firar och uppmärksammar TU och Kulturhuset Stadsteatern med en utställning som öppnar på Pressfrihetens dag den 3 maj.

Utställningen Tryckfrihet 250 presenteras i entréhallen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Därefter ambulerar utställningen i mindre format till Almedalsveckan i Visby och Bokmässan i Göteborg. I samband med Tryckfrihet 250 tar TU fram en skrift där alster från organisationens medlemmar samlas.

– Sverige har världens äldsta tryckfrihet. I tider som dessa med inskränkt pressfrihet i bland annat Polen och Ungern är det extra viktigt att visa betydelsen av ett fritt ord. Tryck- och yttrandefrihet är en förutsättning för en fungerande demokrati. Dagspressen har varit och är fortsatt en garant för detta, säger Jeanette Gustafsdotter , VD TU.

Tryckfrihet 250 skapas av curatorn Aura Seikkula och scenografen Peter Holm , och blir en multimedial visuell mix som syns både i och utanför Kulturhuset Stadsteatern. Utställningen kommer lyfta fram hur svenska medier och statsmakten genom åren ofta haft olika uppfattningar om vad som får tryckas. Allmänheten bjuds in att delta på flera sätt, bland annat genom att göra egna löpsedlar.

– Vi vill hylla de modiga publicister och individer som historiskt kämpat för det fria ordet. Samtidigt berör utställningen i hög grad dagsaktuella frågor. Var går exempelvis gränsen mellan att ”jag säger vad jag vill” och näthat? Samhället verkar bli allt mer polariserat. Vi bör vara medvetna om att yttrandefriheten aldrig kan tas för given, säger Johan Wirfält , chef Forum/Debatt och Film, Kulturhuset Stadsteatern.

I anslutning till utställningen Tryckfrihet 250 arrangeras även en seminarieserie i samarbete med bland annat Publicistklubben. Utställningen visas på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 3 maj till den 23 juni.

För frågor kontakta gärna:

Jeanette Gustafsdotter, mobil nr 070-624 45 56 alternativt via e-post jeanette.gustafsdotter@tu.se

Johan Wirfält, mobil nr 070-996 26 69 alternativt via e-post johan.wirfalt@stadsteatern.stockholm.se

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen