Trygga infrastruktursatsningarna med ett konkurrenskraftigt Väg- och banavtal

Idag växlar Sveriges Byggindustrier och Seko yrkanden. Yrkandena berör det andra avtalsområdet av tre på vilka Sveriges Byggindustrier är avtalspart. Sveriges Byggindustriers målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen så att jobben tryggas, än mer ordning och reda skapas samt att fler väljer att arbeta i bygg- och installationssektorn.

– För Väg- och banavtalet har vi samma grundläggande ambition som för Byggavtalet. Vi vill få fler företag att omfattas av kollektivavtalen och vi vill underlätta så att fler söker sig till sektorn, säger Tomas Weis, biträdande förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier har en förhoppning om att årets avtalsrörelse ska genomföras i en gemensam konstruktiv anda. Inte minst för att göra branschen attraktiv för fler människor att söka sig till.

– En fungerande infrastruktur är nödvändig för att människor ska kunna pendla till och från jobbet och för att vi ska kunna transportera varor.  Infrastruktursatsningar kommer att krävas som ett komplement till det rekordbyggande som kommer att ske under de kommande tio åren. Annars försvåras möjligheterna för människor att hitta nytt jobb, för företag att rekrytera ny personal och det tvingar studenter att tacka nej till utbildningar. Vi måste tillsammans med våra avtalsparter ta vårt ansvar genom att bedriva avtalsförhandlingarna i samförstånd och ta sikte på de långsiktiga frågorna för bygg- och installationssektorn, fortsätter Tomas Weis.

Även om den övergripande målsättningen för Sveriges Byggindustrier är att arbetsgrupper tillsätts för att arbeta fram långsiktigt hållbara lösningar i Väg- och banavtalet innehåller yrkandena en rad konkreta önskemål, exempelvis:

• Skapa tydligare regler för tillfällen där flera kollektivavtal är aktuella så att det blir lättare för alla parter att veta vad som gäller.
  • Förändrade arbetstidsregler för att skapa bättre flexibilitet. Exempelvis genom att utöka förläggningen av den ordinarie arbetstiden från måndag till fredag till att avse alla veckans dagar för att möta samhällets krav.
  • Öka möjligheterna till individuell lön.

Det nya Väg- och banavtalet ska vara på plats till den 1 maj. Vid sidan av Väg- och banavtalet förhandlar Sveriges Byggindustrier även Byggavtalet med Byggnads samt Tjänstemannaavtalet med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

För kompletterande information, kontakta Jonas Rodny, presskontakt för Tomas Weis, 0761-90 90 51

Tomas Weis

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.