Trygga infrastruktursatsningarna med ett konkurrenskraftigt Väg- och banavtal

Idag växlar Sveriges Byggindustrier och Seko yrkanden. Yrkandena berör det andra avtalsområdet av tre på vilka Sveriges Byggindustrier är avtalspart. Sveriges Byggindustriers målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen så att jobben tryggas, än mer ordning och reda skapas samt att fler väljer att arbeta i bygg- och installationssektorn.

– För Väg- och banavtalet har vi samma grundläggande ambition som för Byggavtalet. Vi vill få fler företag att omfattas av kollektivavtalen och vi vill underlätta så att fler söker sig till sektorn, säger Tomas Weis, biträdande förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier har en förhoppning om att årets avtalsrörelse ska genomföras i en gemensam konstruktiv anda. Inte minst för att göra branschen attraktiv för fler människor att söka sig till.

– En fungerande infrastruktur är nödvändig för att människor ska kunna pendla till och från jobbet och för att vi ska kunna transportera varor.  Infrastruktursatsningar kommer att krävas som ett komplement till det rekordbyggande som kommer att ske under de kommande tio åren. Annars försvåras möjligheterna för människor att hitta nytt jobb, för företag att rekrytera ny personal och det tvingar studenter att tacka nej till utbildningar. Vi måste tillsammans med våra avtalsparter ta vårt ansvar genom att bedriva avtalsförhandlingarna i samförstånd och ta sikte på de långsiktiga frågorna för bygg- och installationssektorn, fortsätter Tomas Weis.

Även om den övergripande målsättningen för Sveriges Byggindustrier är att arbetsgrupper tillsätts för att arbeta fram långsiktigt hållbara lösningar i Väg- och banavtalet innehåller yrkandena en rad konkreta önskemål, exempelvis:

• Skapa tydligare regler för tillfällen där flera kollektivavtal är aktuella så att det blir lättare för alla parter att veta vad som gäller.
  • Förändrade arbetstidsregler för att skapa bättre flexibilitet. Exempelvis genom att utöka förläggningen av den ordinarie arbetstiden från måndag till fredag till att avse alla veckans dagar för att möta samhällets krav.
  • Öka möjligheterna till individuell lön.

Det nya Väg- och banavtalet ska vara på plats till den 1 maj. Vid sidan av Väg- och banavtalet förhandlar Sveriges Byggindustrier även Byggavtalet med Byggnads samt Tjänstemannaavtalet med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

För kompletterande information, kontakta Jonas Rodny, presskontakt för Tomas Weis, 0761-90 90 51

Tomas Weis

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.