TT erhåller Googlepengar

TT Nyhetsbyrån har vunnit finansiering av Google DNI för ett projekt som ska utforska ett smartare och standardiserat taggnings-system för hela Nyhetssverige.

TT Nyhetsbyrån var en av enbart tre mottagare av stöd i Sverige i den här omgången. Finansieringen uppgår till 50 000 euro.

- Vi hoppas på ett stort intresse och bra samarbete med våra kunder i utformningen av systemet. En precis, pålitlig och lättanvänd taggning är nyckeln till ökad automation och personalisering av digitala nyhetsmedier, säger Vicktor Olsson, tf redaktionschef på TT Nyhetsbyrån.

En del i planen gäller utveckling av en metod för identifierade taggar, som exempelvis kan skilja på personer med samma namn. I projektet ingår Elysium, ett AI-inriktat start-up-bolag som TT Nyhetsbyrån deläger och som utvecklar ett taggningssystem bland annat för Infomakers skrivverktyg writern.

Projektet drar i gång direkt i augusti och kommer att involvera personal från TT Nyhetsbyrån, Elysium och TT:s kunder. Läs mer om TT:s arbete.

Läs mer om Google DNI (Digital News Innovation Fund)

För frågor kontakta
Vicktor Olsson, tf redaktionschef på TT Nyhetsbyrån