TT får Google-pengar

TT Nyhetsbyrån får stöd från Googles innovationsfond för nytt nyhetsbyråsamarbete.

TT Nyhetsbyrån, norska nyhetsbyrån NTB och ett antal andra europeiska nyhetsbyråer kommer, med stöd av pengar från Googles Digital News Initiative, att utveckla nya tekniska lösningar för att producera, processa och distribuera sportdata på ett mer effektivt sätt.

Redan i dag levererar TT Nyhetsbyrån nationella och internationella sportresultat till svenska nyhetsmedier. Tanken är att byråerna samarbetar och delar sportresultat med varandra, för att ytterligare kunna utveckla sina respektive resultattjänster. För TT innebär det ett nytt, modernare och effektivare sätt att arbeta med sportresultat.

- Vi kommer att kunna leverera sportdata på ett mycket mer effektivt sätt, självklart tack vare det finansiella stödet, men även i och med samarbetet med de övriga nyhetsbyråerna, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån.

För mer information om Googles Digital News Initiative läs här.

För frågor kontakta
Åsa Yngve, affärsutvecklare TT Nyhetsbyrån