TT fyller Zlatan-bok med bilder

I två och ett halvt år har TT Nyhetsbyrån jobbat intensivt med att leta fram de bästa bilderna från Zlatan Ibrahimovics karriär. Endast en handfull medarbetare på TT fick veta om projektet. Nu är boken "Jag är fotboll" färdig och majoriteten av bilderna kommer från TT:s bildarkiv.
Nypremiär för Malmö FF i Allsvenskan, 9 april 2001. Bilden är tagen efter Zlatans 2-0-mål mot AIK. Foto: Drago Prvulovic/TT

TT:s bildavdelning har vaskat fram en unik blandning bilder åt kunden Bonnier Fakta. Teamet gick igenom uppskattningsvis 40-50 000 bilder och har presenterat runt 6 000 av dessa för bokförlaget. Slutligen hamnade runt 200 bilder i boken, alla med Zlatans godkännande givetvis. Stephan Bergman som dagligdags jobbar med TT:s analoga bildarkiv har letat fram riktiga guldkorn ur gömmorna hos TT och hos diverse internationella byråer.

Catherine Åberg, Key Account Manager, skötte affärskontakterna med Bonnier Fakta. Tobias Röstlund, chef för TT Bild, förhandlade rättigheter med andra bild- och nyhetsbyråer och även direkt med fotbollsklubbarna och sist men inte minst såg de två bildredaktörerna, Stephan Bergman och Annika Jönsson, till att de allra bästa bilderna valdes ut. Stephan, Tobias och Annika har alla bidragit med unik kompetens vad gäller fotbollskunskap och bildspråk men framförallt har de alla tre ett genuint Zlatan-intresse.

- Bilderna är ju fokus i boken och det har därför varit otroligt skönt att TT Nyhetsbyråns bildbyrå har varit med från dag ett. Deras bildredaktörer är grymma och TT har alla viktiga kontakter med utländska bildbyråer som behövdes i detta projekt. De har också skött bilddialogen med Zlatans olika klubbar, säger Martin Ransgart, förläggare på Bonnier Fakta. TT har varit en ovärderlig samarbetspartner för oss, fortsätter Ransgart.

- Många vet att TT sitter på en guldgruva med bilder men inte lika många vet att vi kan ta oss an bildredaktörsuppdrag. Här fick vi verkligen visa framfötterna i ett stort och utmanande uppdrag,
säger Catherine Åberg, Key Account Manager på TT Nyhetsbyrån.

- Det har varit en utmaning att hitta ”rätt” bild. Ibland vill man välja en annan bild som har bättre vinkel eller komposition men det kan vara händelsen i sig som får styra. Otroligt kul projekt att få vara med i. Just för att jag både älskar bild och fotboll, säger Stephan Bergman, bildredaktör på TT Nyhetsbyrån.

"Jag är fotboll" av Zlatan Ibrahimovic är en bilddriven självbiografisk bok som även innehåller intervjuer med spelare, tränare och vänner. Bokens författare är, förutom Zlatan Ibrahimovic, journalisten Mats Olsson. Boken släpps den 8 november.

Tobias Röstlund, bildbyråchef
tobias.rostlund@tt.se, +46 70 555 3166