TT Nyhetsbyrån köper den anrika bildbyrån IBL

IBL har sedan starten på 60-talet en väletablerad position på marknaden, både i Sverige och utomlands. Kunderna är främst dagstidningar, veckopress, magasin och bokförlag.

TT Nyhetsbyråns bildaffär växer och i och med uppköpet erbjuds kunderna ett ännu bredare och bättre bildarkiv. De bästa svenska och utländska bildleverantörerna samlas på ett och samma ställe.

IBL är ett familjeägt företag med kontor i Ängelholm och Stockholm. Det grundades 1965 och ägs av bröderna Lars och Nils Modie. 2015 köpte IBL upp bildbyrån All Over Press vilket stärkte bolagets position inom segmenten veckopress och magasin.

·       Vi välkomnar IBL in i vårt bolag, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån. Tillsammans med IBL:s expertis och deras otroliga bildbank ska vi nu fortsätta att utveckla vårt bilderbjudande till befintliga och nya kunder, fortsätter Jonas Eriksson.

·       Vi känner oss väldigt trygga med att nu tillsammans med TT Nyhetsbyrån kunna utveckla vårt företag ytterligare, säger Lars Modie, vd på IBL. Vi kommer självklart även fortsättningsvis att ha en nära och stark relation med våra kunder vilket är mycket viktigt för oss, fortsätter Lars Modie.

·       Jag är otroligt peppad att bygga nästa generations bildbyrå mot våra kunder och partners, tillsammans med de erfarna medarbetarna på IBL, säger Tobias Röstlund, chef för TT:s bildbyrå.

TT Nyhetsbyrån kommer under 2018 att arbeta med att integrera de två arkiven. Medarbetarna från IBL kommer att flytta in i TT:s lokaler vid Slussen i Stockholm i början av nästa år.

Den nya större bildbyrån kommer att få namnet TT Bild.

Tobias Röstlund, bildbyråchef TT Nyhetsbyrån

070-5553166 tobias.rostlund@tt.se

Lars Modie, vd IBL

070-5140765 lars.modie@ibl.se