TT Nyhetsbyrån officiell bildbyrå vid kungligt dop

Nu är det klart att TT Nyhetsbyrån blir officiell bildbyrå vid prinsessan Adriennes dopceremoni. Dopet av prinsessan, dotter till prinsessan Madeleine och Christopher O'Neill, hålls fredagen den 8 juni 2018 i Drottningholms slottskyrka. TT Nyhetsbyrån ansvarar för hela stillbildsproduktionen.
Foto: Per Larsson/TT
TT Nyhetsbyrån har lång erfarenhet av att vara officiell bildbyrå vid kungliga tillställningar. Genom ett stort antal fotografer, videoredaktörer samt bildredaktörer kommer TT att säkerställa en så heltäckande produktion och leverans som möjligt. Förutom stillbildsleverans erbjuder TT live/online-video och shoot-it-live. I uppdraget ligger även att förse andra medier i Sverige, och nyhetsbyråer utomlands, med material.

Som Nordens största nyhetsbyrå är det vårt ansvar att dokumentera dopet på ett förstklassigt sätt samt sprida materialet genom vårt nätverk av samarbetspartners världen över” säger TT Nyhetsbyråns övergripande nyhetschef Marika Långström.

För frågor om bildleverans:

Marika Långström, övergripande nyhetschef TT Nyhetsbyrån
marika.langstrom@tt.se
, mobil +46-70 650 98 26

Foto: Per Larsson/TT
Foto: Jessica Gow/TT
Foto: Mr Christopher O’Neill. Pressbild från Hovet. Bilden på den nyfödda prinsessan är tagen på Danderyds sjukhus, 9 mars 2018.

1921 grundades TT som en oberoende nyhetsförmedlare. I dag är namnet TT Nyhetsbyrån och förutom leverantör av redaktionellt innehåll till Mediesverige så erbjuder bolaget även bildbank, nyhetsbevakning, mediebank och pressreleasetjänst till mängder av företag och myndigheter. TT har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Bryssel och Sydney. TT-Gruppen omsätter cirka 700 miljoner kronor och här ingår även medieanalysföretaget Retriever.

TT lanserar bildtjänst med AI9.6.2022 13:04:04 CEST | Pressmeddelande

TT Nyhetsbyrån hanterar dagligen tusentals bilder och har Nordens största bildbank. Med den erfarenheten i ryggen lanserar TT nu Mediebanken, ett digitalt arkiv för bilder och rörligt material. Mediebanken gör det möjligt för både små och stora verksamheter, även utanför mediesfären, att samla, lagra och hantera olika typer av mediematerial – framför allt bilder och videor. I och med lanseringen öppnas en dörr till ett användarvänligt arbetsflöde via webben för allt från ansiktsigenkänning med AI till beskärning och publicering.