TT och Le Bureau vill förändra bilden

14.6.2016 14:10 | TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån, som har ett bildarkiv med 45 miljoner bilder, vill nu bidra till diskussionen om stereotypa bilder och vikten av att utmana dem. För att visa hur starka vissa stereotypa bilder är har en film tagits fram där barn berättar om sina bilder av olika yrken. Filmen är en del av en kampanj, framtagen tillsammans med Le Bureau.

-  Vi vill skapa en diskussion och få branschen att tänka till kring hur bildval påverkar människor och samhället. Samtidigt behöver vi som bildbyrå också tänka till och förbättra oss. Därför ser vi nu kontinuerligt över och nyanserar olika sökbegrepp. Det här är inte gjort i en handvändning, utan något vi kommer att behöva jobba med långsiktigt, säger Sara Perers, marknadschef på TT Nyhetsbyrån.

Filmen är producerad av Nanushka Television. Den kommer att marknadsföras på Facebook och leda till en kampanjsajt där forskare och kreatörer berättar om hur stereotypa bilder uppkommer, hur de fungerar och hur man ska tänka för att utmana dem.

-  Det är ett angeläget ämne som onekligen angår hela branschen. Även om det pratas en hel del om det redan så kan vi bli mycket bättre på att förändra och utmana de stereotypa bilderna. Det är något vi måste ha med oss hela tiden. Jag hoppas att många hittar till sajten och tar del av alla smarta tankar från duktiga kreatörer och forskare, säger Hjalmar Delehag, copywriter på Le Bureau.

På sajten kommer det också finnas en funktion som kunder kan använda för att tipsa TT ifall de stöter på områden i bildbanken där de upplever en brist på mångfald.

-  Vi är väldigt tacksamma för alla tips och kommer successivt att utöka listan med sökbegrepp som måste ses över. Självklart engagerar vi också alla på TT i detta arbete, så att vi tillsammans kan bli ännu bättre på att erbjuda en nyanserad bild av samhället, fortsätter Sara Perers.

Arbetsgrupp på Le Bureau

Produktionsledare: Amanda Bermheden

Web Director: Mikael Ståhl

Art Director: Fredrik Hökerberg Sandholm

Copywriter: Hjalmar Delehag

Projektledare: John Wernvik

Researcher: Sophie Dennerby

Arbetsgrupp på Nanushka Television

Patrik Ronström

Nathanel Goldman

Sara Perers
Marknadschef
sara.perers@tt.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b