TT och Le Bureau vill förändra bilden

TT Nyhetsbyrån, som har ett bildarkiv med 45 miljoner bilder, vill nu bidra till diskussionen om stereotypa bilder och vikten av att utmana dem. För att visa hur starka vissa stereotypa bilder är har en film tagits fram där barn berättar om sina bilder av olika yrken. Filmen är en del av en kampanj, framtagen tillsammans med Le Bureau.

-  Vi vill skapa en diskussion och få branschen att tänka till kring hur bildval påverkar människor och samhället. Samtidigt behöver vi som bildbyrå också tänka till och förbättra oss. Därför ser vi nu kontinuerligt över och nyanserar olika sökbegrepp. Det här är inte gjort i en handvändning, utan något vi kommer att behöva jobba med långsiktigt, säger Sara Perers, marknadschef på TT Nyhetsbyrån.

Filmen är producerad av Nanushka Television. Den kommer att marknadsföras på Facebook och leda till en kampanjsajt där forskare och kreatörer berättar om hur stereotypa bilder uppkommer, hur de fungerar och hur man ska tänka för att utmana dem.

-  Det är ett angeläget ämne som onekligen angår hela branschen. Även om det pratas en hel del om det redan så kan vi bli mycket bättre på att förändra och utmana de stereotypa bilderna. Det är något vi måste ha med oss hela tiden. Jag hoppas att många hittar till sajten och tar del av alla smarta tankar från duktiga kreatörer och forskare, säger Hjalmar Delehag, copywriter på Le Bureau.

På sajten kommer det också finnas en funktion som kunder kan använda för att tipsa TT ifall de stöter på områden i bildbanken där de upplever en brist på mångfald.

-  Vi är väldigt tacksamma för alla tips och kommer successivt att utöka listan med sökbegrepp som måste ses över. Självklart engagerar vi också alla på TT i detta arbete, så att vi tillsammans kan bli ännu bättre på att erbjuda en nyanserad bild av samhället, fortsätter Sara Perers.

Arbetsgrupp på Le Bureau

Produktionsledare: Amanda Bermheden