TT-reporter delar amerikansk guldspade

TT Nyhetsbyrån gratulerar vår reporter Ola Westerberg till Tom Renner Award för hans delaktighet i The Khadija Project.

Ola Westerberg

Tom Renner Award är ett specialpris som delas ut av IRE, Investigative Reporters & Editors, som i sin tur delar ut USA:s motsvarighet till svenska Guldspaden.

Tillsammans med bland andra reportrar från SVT, OCCRP, Radio Free Europe och en rad av nödtvång anonyma azeriska journalister har The Khadija project fortsatt att bygga på fängslade reportern Khadija Ismayilovas journalistiska insatser mot korruptionen i Azerbajdzjan. Mest känt för en svensk publik är avslöjandet om Telia Soneras affärer i landet.

Tom Renner Award: “For the best investigative reporting, whether a single story or a lifetime body of work, in print/online (written word), broadcast/video, radio/audio or book form, covering organized crime or other criminal acts. This award comes with An IRE Medal for Outstanding Crime Reporting and $500.”

Ola Westerberg