TT satsar på robotjournalistiken

Nu satsar TT Nyhetsbyrån på robotjournalistiken. Efter en försöksperiod ökar TT takten och under våren släpps flera nyhetsrobotar i aktuella ämnen.

Skolverket har i dag släppt sin årliga rapport om lärarbehörighet i landets kommuner. I samband med TT:s nyhetstext om rapporten publiceras även en nyhetsrobot som automatiskt rapporterar om läget i tusentals grundskolor i hela landet. Läsarna väljer själva vilka skolor de vill fokusera på och kan dessutom jämföra flera skolor på ett enkelt sätt.

Nu kan stora statistikmängder enkelt presenteras på en webbsida, i mobiler och appar. Sedan slutet av förra året har TT Nyhetsbyrån producerat ett antal nyhetsrobotar med olika inriktningar, exempelvis arbetslöshet, bostadspriser, befolkningsstatistik och nyföretagande.

- Detta ökar värdet av våra nyheter. Inte minst för de läsare som befinner sig utanför storstadsområdena och de största kommunerna, säger Mats Rörbecker som, tillsammans med affärsutvecklingsavdelningen, driver projektet och är reporter och utvecklare på TT Nyhetsbyrån.

- Under våren är vår ambition att publicera flera robotar varje månad. Under 2016 utbildade vi 12 reportrar i databasjournalistik och J++ som ett led i vår ambition att producera välresearchad journalistik som är relevant såväl lokalt som på riksplanet, säger redaktionschef Daniel Kjellberg.

Testa nyhetsroboten exempelvis hos Norrbottens-Kuriren.

För frågor
Vicktor Olsson, övergripande nyhetschef, TT Nyhetsbyrån