TT tar över ordförandeskapet i Eana

Jonas Eriksson, vd och chefredaktör för TT Nyhetsbyrån, tar över ordförandeskapet för den europeiska nyhetsbyråalliansen Eana.

Eana grundades 1956 och är en branschorganisation för nyhetsbyråer i Europa. Syftet är att medlemmarna ska utnyttja nätverket främst för erfarenhetsutbyte men även för möjliga samarbeten. Fokus under senare år har varit affärs- och teknikutveckling och rättighetsfrågor.

– Det känns väldigt hedrande att bli ordförande i Eana. Det är en viktig organisation, speciellt just nu när vi är i en period med stora och viktiga utmaningar för mediebranschens utveckling, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån.

Det är 32 nyhetsbyråer som är medlemmar och deras främsta uppgift är att leverera trovärdiga nyheter i alla former och format; artiklar, bilder, infografik och video. Kunderna till nyhetsbyråerna är i dag inte bara nyhetsmedier utan alla företag som snabbt och säkert behöver trovärdigt innehåll, för den egna kommunikationen eller för omvärldsbevakning.

Läs mer om Eana (European Alliance of News Agencies)

För frågor kontakta
Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån
jonas.eriksson@tt.se eller 070-697 62 35