TT:s Fotostipendium till Evelina Carborn

TT:s Fotostipendium går i år till Evelina Carborn för projektet Tweenies, som handlar om barn i åldern nio till tolv. TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt. Stipendiet, som är på 30 000 kr, ska uppmuntra och stödja fotografi med konstnärligt uttryck eller som har en kreativ form.

Evelina Carborn. Årets mottagare av TT:s Fotostipendium. Foto: Margareta Bloom Sandebäck/TT

Evelina Carborn får ta emot TT:s Fotostipendium för projektet Tweenies, som handlar om barn i åldern nio till tolv. Hon visar på en sällsamt inkännande förmåga i sin skildring av flickor som befinner sig i det stadium i livet då de letar efter en identitet och kämpar med sin jaguppfattning. Med respekt och medkänsla får vi möta flickorna i situationer där vuxenlivet är förebilden, men de själva är fortfarande barn, där flickor ska vara kvinnor utan att förstå innebörden, där den skyddslösa exponeringen av reklam och media återspeglas i deras självkänsla.

I juryn sitter:

• Staffan Löwstedt – prisbelönt fotograf och mångårig bildredaktör på Svenska Dagbladet
  • Nina Korhonen – internationellt känd och prisbelönt fotograf
  • Marie Trägårdh –bildredaktör TT Nyhetsbyrån, juryns ordförande

Tidigare stipendiater

2003 Jenny Gauliz – Bildhusets stipendium

2004 Edvard Gran – Bildhusets stipendium

2005 Daniel Grizelj – Bildhusets stipendium

2006 Lovisa Ringborg – Scanpix stipendium

2007 Johan Emanuelsson – Scanpix stipendium

2008 Hannah Modigh – Scanpix stipendium

2010 Karl Henrik Edlund – Scanpix stipendium