TT:s Ola Westerberg nominerad till Stora Journalistpriset

TT:s reporter Ola Westerberg har i dag nominerats till Stora Journalistpriset i kategorin Årets avslöjande för den så kallade paradisläckan.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Ola Westerberg är nominerad tillsammans med Joachim Dyfvermark, Sven Bergman, Fredrik Laurin och Karin Mattisson på Uppdrag Granskning samt Linda Larsson Kakuli, Kristina Lagerström och Johan Zachrisson Winberg på SVT Nyheter.

- Det var ett riktigt hästjobb att vaska fram 2 000 svenska namn ur 13,4 miljoner dokument från skatteparadis, och att delta i den internationella researchen av de multinationella bolagens dolda upplägg. Fantastiskt glädjande att det slitet får detta erkännande, säger Ola Westerberg, reporter på TT Nyhetsbyrån.

Den så kallade paradisläckan avslöjades i november 2017. Precis som vid Panama Papers lämnades läckan - ett material på över 13 miljoner dokument - till den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung och granskades sedan av TT Nyhetsbyrån, SVT:s Uppdrag granskning och SVT Nyheter och över 90 andra internationella medieföretag, samordnade av det globala journalistnätverket ICIJ.

Tillsammans med hundratals kollegor världen över gjorde Ola Westerberg research och jobbade därefter med att skriva, paketera och samordna arbetet internt.

Ola Westerberg nominerades även 2003 till Stora Journalistpriset. Då gällde det ett scoop som visade hur försvarets experter under täckmantel begav sig till Irak på politiskt känsligt uppdrag utan regeringens vetskap.

Hans renommé var en nyckel till projektet med paradisläckan. Nomineringen är samtidigt ett väldigt gott betyg till hela TT Nyhetsbyrån. TT:s starka ställning som en seriös, trovärdig och proffsig nyhetsbyrå har också spelat en viktig roll.
 TT Nyhetsbyråns arbete med paradisläckan fick stor spridning i Sverige: artiklar, bilder, videoinslag, nyhetsgrafik och explainers där fler av TT:s medarbetare var inblandade.

Kontakt:

Lisa Abrahamsson, biträdande redaktionschef TT Nyhetsbyrån