TT:s Stora Fotopris 2015 – här är juryn

Jenny Morelli. Foto: Knut Koivisto

TT:s Stora Fotopris har kommit att bli ett prestigefyllt pris i Fotografsverige. Varje år delar TT Nyhetsbyrån ut 100 000 kronor till den fotograf som juryn bäst anser skildrat det svenska samhället på ett traditionellt eller nyskapande vis inom dokumentärfotografin.

Här är juryn som har makten över årets nomineringar och pris:

• Gunilla Muhr - verksamhetschef och curator på CFF (Centrum för fotografi). Juryns ordförande.
  • Jenny Morelli - chefredaktör för Fotografisk Tidskrift.
  • Joakim Ståhl - bildchef på Svenska Dagbladet.
  • Lena Granefelt - frilansfotograf och bildredaktör för Matmagasinet Hunger.
  • Maria Patomella - curator Konst & Design på Kulturhuset.

Ansökningstiden pågår till och med den 1 oktober.

Tidigare års pristagare

Gunilla Muhr. Foto: Karen Diamond
Maria Patomella. Foto: Petra Helleberg Kulturhuset Stadsteatern
Lena Granefelt. Foto: Clara Kristensen

TT:s Stora Fotopris ges till den yrkesverksamma fotograf som juryn anser bäst skildrat det svenska samhället, på ett traditionellt eller nyskapande sätt inom dokumentärfotografin. Vinnaren erhåller 100 000 kronor. I nästan hundra år har TT varit först med det senaste, och i dag är vi en mångfacetterad medieproducent som både servar mediebranschen med nyheter och säljer bild, video och grafik till företag, myndigheter eller organisationer.