TT:s Stora Fotopris till Johan Bävman

Malmöfotografen Johan Bävman är årets vinnare av TT:s Stora Fotopris. Han var nominerad för projektet Swedish Dads, som skildrar vardagen hos långtidsföräldralediga pappor. Prissumman på 100 000 kronor har delats ut årligen sedan 2003. TT:s Stora Fotopris ges till den fotograf som anser bäst skildrat det svenska samhället, på ett traditionellt eller nyskapande vis inom dokumentärfotografin.

Johan Bävman. Foto: Margareta Bloom Sandebäck/TT

Prisas för humoristisk och ömsint skildring av pappor i hemmets intima sfär.

Malmöfotografen Johan Bävman är årets vinnare av TT:s Stora Fotopris för projektet Swedish Dads, som skildrar vardagen hos långtidsföräldralediga pappor. Fotopriset delas ut årligen av TT Nyhetsbyrån och vinnaren belönas med 100 000 kronor.

Humor, ömhet och en osviklig känsla för detaljer blev framgångsreceptet när juryn röstade fram vinnarbidraget.

Johan hoppas att Swedish Dads uppmuntrar fler till att reflektera över rollen som pappa och partner, men också att projektet ska leda till att fler diskuterar och funderar över varför det är viktigt med ett delat ansvar för barn- och familjeliv.

Johan säger att projektet är viktigt av flera skäl, framförallt för att skapa förebilder som andra pappor kan relatera till. Johan Bävmans egen pappa var en inspirationskälla till projektet då han delade lika på föräldraledigheten.

– Vi får gärna kalla oss ett jämställt land, men vi måste ifrågasätta om vi ska vara nöjda eller om vi kan åstadkomma mer. Vi har fortfarande mycket att sträva efter, säger Johan.

Se bildspel med alla bilderna från projektet Swedish Dads på Fotopriset.se

Juryns motivering:

Med lyhörd närvaro och uppmärksam blick möter vi den intimaste av sfärer. Här skildras vardagens alla händelser med humor, ömhet och en osviklig känsla för detaljer. Berättelsen fångar det svenska samhället på flera nivåer, från det övergripande strukturella till det privata i den nära relationen. Projektet belyser den svenska modellen med ambitioner om jämställdhet, och väcker frågor om vår nationella självbild, om hur den egentligen står sig vid närmare granskning

Juryn för TT:s Stora Fotopris 2015

• Gunilla Muhr - verksamhetschef och curator på CFF (Centrum för fotografi). Juryns ordförande.
  • Jenny Morelli - chefredaktör för Fotografisk Tidskrift.
  • Joakim Ståhl - bildchef på Svenska Dagbladet.
  • Lena Granefelt - frilansfotograf och bildredaktör för Matmagasinet Hunger.
  • Maria Patomella - curator Konst & Design på Kulturhuset.
  • Annika Jönsson – creative editor på TT Nyhetsbyrån (utan rösträtt).

Om Johan Bävman:

Ålder: 33 år
Bor: Malmö
Intressen: Förutom att fotografera så gillar jag att jobba med något pågående byggprojekt nere i min verkstad.
Utbildning: Biskops-Arnö 2004-2007. Innan dess ett år på Östra Grevie folkhögskola med inriktning foto.
Aktuella utställningar: Vernissage av utställningen Swedish Dads den 23 januari 2016 på Malmö Museum. Därefter fraktas utställningen till Arbetets museum i Norrköping. Parallellt kommer den att lanseras utomlands.
Arbete: Jobbar nu med att lansera min bok Swedish Dads som finns i handeln nu. Jag ger ut boken på eget förlag. Sedan ska allt hinna bli klart till att jag blir tvåbarnsförälder i mars nästa år.

Kontaktperson:

Sara Perers, marknadschef TT Nyhetsbyrån