TT:s valkompass nu på tio språk

Inför riksdagsvalet den 9 september finns TT Nyhetsbyråns valkompass för första gången på tio olika språk. Detta tack vare ett samarbete mellan TT och Sveriges Radio, som presenterar de olika kompasserna på sin hemsida.

Nyligen lanserades valkompassen på meänkieli/tornedalsfinska, som är den tionde språkversionen i raden. Innan dess har den lagts ut på i tur och ordning svenska, sorani, somali, persiska, arabiska, engelska, kurmanji/nordkurdiska, romani, finska och lätt svenska.

Vi har en stor publik som efterfrågar nyheter på andra språk än svenska. Det här är vår service till dem”, säger Karin Lindblom, digitalchef på Ekot.

TT har producerat valkompasser inför alla riksdagsval sedan 2006 i samarbete med Christer Isaksson, författare och journalist med politik som specialitet, och Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

Genom valkompassen kan man ta ställning i ett antal viktiga politiska sakfrågor och därefter få ett resultat som visar hur de egna åsikterna matchar de olika politiska partiernas. Valkompassen hålls högaktuell ända fram till valdagen den 9 september.

Nytt för i år är bland annat att frågorna förklaras med s k explainervideor och att kompassen kan anpassas med egna frågor och design. Detta gör att kompassen kan se annorlunda ut och ha delvis olika profil på de mediers och intresseorganisationers sajter som publicerar kompassen.

Det är kul att se alla specialanpassade kompasser på våra kunders sajter. Och det är extra kul att den nu finns på så många olika språk.”, säger Martin Levy, produktchef på TT Nyhetsbyrån, som fortsätter:

Från tidigare val vet vi att användningen av och intresset för valkompassen blir allt högre ju närmare valdagen vi kommer. Den trenden håller i sig även i år och det gäller även de kompasser på olika språk som Sveriges Radio tagit fram i samarbete med oss.

Testa valkompassen på olika språk

För frågor, kontakta

Martin Levy, produktchef, TT Nyhetsbyrån