TT:s vd ordförande i Minds

TT Nyhetsbyråns vd och chefredaktör tar över ordförandeskapet i nyhetsbyrånätverket Minds.

Minds styrelse 2019: Tony Gillies (AAP), Wolfgang Nedomansky (generalsekreterare Minds), Pihla Lehmusjoki (STT), Marc Westerhoff (ANP), Jonas Eriksson (TT Nyhetsbyrån), Monica Garcia (LUSA). Foto: Rodrigo Antunes

Minds grundades 2007 och är ett globalt nätverk för de ledande nyhetsbyråerna i världen. Dess fokus är att driva på den digitala utvecklingen för nyhetsbyråer men även för mediebranschen generellt. De områden som man arbetar med är både kommersiella och redaktionella och stor vikt läggs under de senaste åren på teknikutveckling.

Stort grattis Jonas! Hur känns det att ta över ordförandeklubban i Minds?

Det känns väldigt hedrande! Det är en viktig organisation, speciellt just nu när vi är i en period med stora och vitala utmaningar för mediebranschens utveckling. Och förstås ett bra betyg för TT Nyhetsbyrån med all vår kompetens, att vi tar plats i detta sammanhang.

24 nyhetsbyråer är medlemmar och de stora jättarna är förstås representerade som AP, AFP, AAP och DPA. Nytt för i år är att även Reuters blir medlem. Se alla medlemmar här.

Två gånger per år träffas medlemmarna på konferens där grundtanken är att nyhetsbyråer ska kunna dela med sig av utvecklingsprojekt, organisatoriska utmaningar, affärsutveckling och hitta vägar att kunna samarbeta.

Läs mer om Minds

För frågor
Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån

jonas.eriksson@tt.se, 070-697 62 35

Jonas Eriksson, vd och chefredaktör, TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån erbjuder Nordens största utbud av bilder, videor, infografik och nyhetsmaterial. Vi hjälper marknadsavdelningar, myndigheter och mediekoncerner med innehåll. Som nationell nyhetsbyrå spelar TT också en central roll i många organisationers nödvändiga omvärldsbevakning. Sedan snart ett sekel bygger vi affärer och skapar trovärdighet som oberoende aktör i Mediesverige.

Årets valkompass slår alla rekord5.9.2018 09:20:04 CESTPressmeddelande