Tidningsutgivarna

TU anmäler Sverige till EU-kommissionen om spelannonserna – igen

År 2013 anmälde mediehusens branschorganisation TU den svenska staten till EU-kommissionen för fördragsbrott när det gäller den fria rörligheten för speltjänster, i praktiken det svenska spelmonopolet, och det så kallade främjandeförbudets hinder mot spelannonsering.

Anmälan väckte stor uppmärksamhet. EU-kommissionen har därefter inlett ett särskilt ärende – alltjämt pågående – mot Sverige.

EU-kommissionen angav i sitt svar till TU att Kommissionen noga följer den svenska utvecklingen på spelområdet. Kommissionen beslutade att avsluta ärendet den 17 juni 2015 med hänvisning till bland annat att Sverige då hade påbörjat förberedelserna av en sedan länge utlovad reform av spelregleringen i Sverige.

Men åren går. Och parallellt med utredningsarbetet fortsätter den statliga myndigheten – Lotteriinspektionen – att i strid med unionsrätten – fortsätta med vitesförelägganden och att i domstol trakassera svenska medier som publicerar spelannonser.

Såväl Expressen som Aftonbladet hotas nu med viten om 45 000 kronor per dag.

TU anmäler därför i dag på nytt den svenska staten till EU-kommissionen och begär att EU-kommissionen ”ingriper skyndsamt”.

Anmälan bifogas.

För ytterligare information:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 66, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)

08-692 46 00https://tu.se/

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Följ oss gärna på LinkedIn!

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna