TU - Medier i Sverige

TU: ”Bra att public service sätter ljud och bild i centrum”

Dela

Public service-utredningen har i dag lämnat sitt slutbetänkande ”Ett oberoende public service för alla – nya möjligheter och ökat ansvar”.

- TU välkomnar att det klargörs att ljud och bild – inte text – ska vara i fokus för public service-uppdraget, liksom att det tydliggörs att den kompletterade verksamheten endast ska komplettera kärnverksamheten, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter.

- Det är också välkommet att det sätts gränser för verksamheten på sociala medier och globala distributionsplattformar, t ex att innehållet inte bör publiceras exklusivt.

- TU ser också positivt på förslaget om förhandsprövning; att även andra än programbolagen ska kunna anmäla tjänster och att ”testperioden” begränsas från tolv till sex månader. TU hade dock hellre sett att prövningen i sin helhet flyttats till Myndigheten för press, radio och tv.

- TU är däremot kritiskt till att tillståndsperiodens ska gälla ända till 2029. I en tid då medielandskapet befinner sig i en snabb förändring måste tillståndsperioden vara betydligt kortare för att ge flexibilitet.

- TU är också kritiskt till att uppföljningen hos Granskningsnämnden av programbolagens verksamhet endast ska göras vartannat år, säger Jeanette Gustafsdotter.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Morgonpressens digitala annonsintäkter sätter nytt rekord26.2.2019 15:30:00 CETPressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 4 procent under 2018, jämfört med föregående år. Med ökningen uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 902 miljoner kronor. Det betyder att morgonpressen sätter nytt rekord för digitala annonsintäkter under ett enskilt år. Det visar den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum