TU: ”Bra att public service sätter ljud och bild i centrum”

Public service-utredningen har i dag lämnat sitt slutbetänkande ”Ett oberoende public service för alla – nya möjligheter och ökat ansvar”.

- TU välkomnar att det klargörs att ljud och bild – inte text – ska vara i fokus för public service-uppdraget, liksom att det tydliggörs att den kompletterade verksamheten endast ska komplettera kärnverksamheten, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter.

- Det är också välkommet att det sätts gränser för verksamheten på sociala medier och globala distributionsplattformar, t ex att innehållet inte bör publiceras exklusivt.

- TU ser också positivt på förslaget om förhandsprövning; att även andra än programbolagen ska kunna anmäla tjänster och att ”testperioden” begränsas från tolv till sex månader. TU hade dock hellre sett att prövningen i sin helhet flyttats till Myndigheten för press, radio och tv.

- TU är däremot kritiskt till att tillståndsperiodens ska gälla ända till 2029. I en tid då medielandskapet befinner sig i en snabb förändring måste tillståndsperioden vara betydligt kortare för att ge flexibilitet.

- TU är också kritiskt till att uppföljningen hos Granskningsnämnden av programbolagens verksamhet endast ska göras vartannat år, säger Jeanette Gustafsdotter.

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.