TU: ”Bra att public service sätter ljud och bild i centrum”

Public service-utredningen har i dag lämnat sitt slutbetänkande ”Ett oberoende public service för alla – nya möjligheter och ökat ansvar”.

- TU välkomnar att det klargörs att ljud och bild – inte text – ska vara i fokus för public service-uppdraget, liksom att det tydliggörs att den kompletterade verksamheten endast ska komplettera kärnverksamheten, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter.

- Det är också välkommet att det sätts gränser för verksamheten på sociala medier och globala distributionsplattformar, t ex att innehållet inte bör publiceras exklusivt.

- TU ser också positivt på förslaget om förhandsprövning; att även andra än programbolagen ska kunna anmäla tjänster och att ”testperioden” begränsas från tolv till sex månader. TU hade dock hellre sett att prövningen i sin helhet flyttats till Myndigheten för press, radio och tv.

- TU är däremot kritiskt till att tillståndsperiodens ska gälla ända till 2029. I en tid då medielandskapet befinner sig i en snabb förändring måste tillståndsperioden vara betydligt kortare för att ge flexibilitet.

- TU är också kritiskt till att uppföljningen hos Granskningsnämnden av programbolagens verksamhet endast ska göras vartannat år, säger Jeanette Gustafsdotter.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.