TU: Demokratihotande när kriminella stoppar journalister

Maskerade och hotfulla män försökte förhindra Göteborgs-Postens journalister från att rapportera om ett upplopp i Göteborg.

"Det är helt oacceptabelt att journalister inte fritt kan bedriva sin grundlagsskyddade verksamhet på allmän och offentlig plats", säger Thomas Mattsson, tf vd för Tidningsutgivarna.

De senaste dagarnas tumult i Hjällbo i nordöstra Göteborg med 32 omhändertagna och tre anhållna personer efter ett upplopp och därefter och en man skjuten till döds i en misstänkt hämndaktion, har blivit till en riksnyhet i flödet av dystra besked om så kallade gängskjutningar.

I söndags stoppades också en reporter och fotograf från Göteborgs-Posten från att röra sig vid upploppet och från att komma fram till polisens yttre befäl på platsen. En grupp maskerade män gjorde klart för journalisterna att de minsann inte skulle vara där.

"Vårt team löste situationen och inhämtade information på andra sätt men det fick som direkt konsekvens att vi fick genomföra vår direktsändning en bit ifrån den plats vi velat stå på. Det är helt oacceptabelt att våra journalister inte kan göra sitt jobb på ett säkert sätt och vi har polisanmält händelsen. Även om hot är otäckt och på många sätt jobbigt så kommer det inte stoppa vår bevakning. Dagen efter händelsen var vi på plats igen och rapporterade", säger Christofer Ahlqvist som är chefredaktör och ansvarig utgivare för Göteborgs-Posten.

Thomas Mattsson, tf vd för Tidningsutgivarna, kommenterar:

"Bara för några veckor sedan träffade Tidningsutgivarna tillsammans med publicistorganisationen Utgivarna bland annat rikspolischefen och säkerhetspolischefen för att diskutera hot mot journalister. Därefter har vi också träffat riksåklagaren. Vi ser med oro på att inte ens en stor tidning i Sveriges näst största stad kan nyhetsförmedla fritt på öppen gata, när kriminella tar sig rätten att försöka stoppa journalister så blir det demokratihotande."

Ytterligare info:

Christofer Ahlqvist: 070-562 41 06 eller christofer.ahlqvist@gp.se