TU får 3 miljoner till skolprojekt

Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning har tilldelat mediehusens branschorganisation TU tre miljoner kronor under tre år för att utveckla projektet och sajten Mediekompass. Projektets uppgift är att hjälpa skolan med undervisning om och med medier.

”Det här är fantastiskt inspirerande nyheter. De nya medlen ger oss möjligheter att utveckla projektet Mediekompass så att det på ett effektivt sätt fångar upp de utmaningar samhället och skolan står inför när det gäller medie- och informationskunnigheten”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Mediekompass hette tidigare Tidningen i Skolan. Verksamheten har funnits i Sverige sedan 1963 då den började som ett samarbete mellan dåvarande Skolöverstyrelsen och Svenska Tidningsutgivarföreningen. Mediekompass uppgift är att hjälpa skolan med undervisning om och med nyhetsmedier och andra medier – i praktiskt taget alla ämnen. Från och med november i år kommer delar av Mediekompass att fasas in i det treåriga arbetet för att ytterligare stärka allmänhetens förtroende för medierna och för att möta de krafter som aktivt arbetar för att destabilisera samhället.

”I vår digitala tid är det extra viktigt att lyfta fram mediernas roll som folkbildare och demokratibärare med bland annat källkritik, granskning, oberoende och pressetik som viktiga inslag. Tack vare Anderstiftelsens bidrag kan vi nu bredda Mediekompass verksamhet till att inte bara omfatta grundskolan utan även gymnasieskolan”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Med hjälp av Anderstiftelsens medel kommer TU att utveckla Mediekompass verksamhet dels genom att bredda målgruppen och rikta sig också till gymnasieskolan på ett relevant, engagerande, pedagogiskt och brett sätt i centrala demokratiska frågor. Och dels genom att uppdatera sajten Mediekompass, modernisera undervisningsmaterialet, inleda samarbeten med externa partners och bedriva uppsökande folkbildning.

Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforsknings bidrag på tre miljoner kronor kommer att utbetalas under åren 2018-2020. Stiftelsen grundades 1985 och har till ändamål att främja vetenskaplig undervisning och forskning inom medieområdet. Den värnar om en fri press och ett fritt meningsutbyte.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac