TU FÖRDÖMER BOMBHOT MOT GEFLE DAGBLAD

TU fördömer det bombhot som i dag riktades mot Gefle Dagblad (GD) och som uppges ha inkommit med anledning av tidningens pågående granskning av moskén i Gävle.

- I ett öppet samhälle är det viktigt att allt och alla kan granskas – objektivt och utan förutfattade meningar. Och att även kritiska och obekväma frågor får ställas. Det är vad GD gjort – och det ska inte bemötas med hot som ytterst syftar till att skrämma till tystnad. Det är att hota såväl yttrandefriheten som demokratin, säger TU:s VD Jeanatte Gustafsdotter.

Hoten mot mediehusen har ökat de senaste åren. Som framgick av den undersökning som organisationen Utgivarna publicerade i början av juli har det senaste året tidningar och etermedier hotats och trakasserats vid minst 317 tillfällen. Undersökningen visade också att medarbetare på de hotade redaktionerna tvekat inför publiceringar och ibland undvikit bevakningsområden på grund av hoten.

Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, VD, TU: 070-6244556