TU FÖRDÖMER BOMBHOT MOT GEFLE DAGBLAD

TU fördömer det bombhot som i dag riktades mot Gefle Dagblad (GD) och som uppges ha inkommit med anledning av tidningens pågående granskning av moskén i Gävle.

- I ett öppet samhälle är det viktigt att allt och alla kan granskas – objektivt och utan förutfattade meningar. Och att även kritiska och obekväma frågor får ställas. Det är vad GD gjort – och det ska inte bemötas med hot som ytterst syftar till att skrämma till tystnad. Det är att hota såväl yttrandefriheten som demokratin, säger TU:s VD Jeanatte Gustafsdotter.

Hoten mot mediehusen har ökat de senaste åren. Som framgick av den undersökning som organisationen Utgivarna publicerade i början av juli har det senaste året tidningar och etermedier hotats och trakasserats vid minst 317 tillfällen. Undersökningen visade också att medarbetare på de hotade redaktionerna tvekat inför publiceringar och ibland undvikit bevakningsområden på grund av hoten.

Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, VD, TU: 070-6244556

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.