TU fördömer hoten mot DN:s chefredaktör

Dagens Nyheter rapporterar i dag att flera angrepp har riktats mot tidningens chefredaktör och ansvarig utgivare Peter Wolodarski. Hoten har bland annat skett genom skadegörelse mot hans föräldrars bostad.

- Det här ett avskyvärt hot. Jag ser hoten och skadegörelsen som ett försök att stoppa det fria ordet och det journalistiska uppdraget, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på mediebolagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Länk till artikel i Dagens Nyheter >>

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.