TU Internetbarometer – Andra kvartalet 2015

Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsätter öka De digitala annonsintäkterna fortsatte växa under det andra kvartalet i år. Starkast ökning uppvisade storstadspressen med en tvåsiffrig ökning. Den totala morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 8,2 procent jämfört med det andra kvartalet 2014. Det är i linje med tillväxten från det första kvartalet.

Totalt omsatte online annonseringen i morgonpressen drygt 190 miljoner kronor under perioden. Ackumulerat omsatte annonseringen i de digitala kanalerna 345 miljoner kronor under det första halvåret 2015.

-    Dagspressens annonsintäkter från de mobila sajterna fortsätter som tidigare att växa starkast, berättar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström.   Tillväxten för rubrikannonsering på nätet visar också ett starkt uppsving under perioden, fortsätter han.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Tobias Hedström, Chefsanalytiker, 073-596 51 80, tobias.hedstrom@tu.se

TU/Tidningsutgivarna är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.