TU - Medier i Sverige

TU Internetbarometer – Tredje kvartalet 2015

Dela

Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsätter öka De digitala annonsintäkterna fortsatte växa under det tredje kvartalet i år. Starkast ökning uppvisade storstadspressen med en tvåsiffrig ökning. Den totala morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Det är något bättre än tillväxten från första halvan av 2015.

Totalt omsatte online annonseringen i morgonpressen 175 miljoner kronor under perioden. Ackumulerat omsatte annonseringen i de digitala kanalerna 520 miljoner kronor under de tre första kvartalen 2015.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i % jämfört föregående år, Källa: TU

-         Annonsintäkterna från mobilsajterna står för den största ökningen med över 60 procent, berättar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström. Tillväxten för webb-TV var också starkare under perioden än displayannonseringen, fortsätter han.

 

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Tobias Hedström, Chefsanalytiker, 073-596 51 80, tobias.hedstrom@tu.se

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. 

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se 

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar22.2.2018 13:30Pressmeddelande

Morgontidningarnas digitala annonsförsäljning ökade med 5,3 procent under 2017, jämfört med 2016. Storstadspressen, det vill säga de morgontidningar som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö, ökade under samma period sin digitala annonsförsäljning med 1,8 procent. Det medan landsortspressen i sin tur ökade med 9,4 procent. Totalt uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 867 miljoner kronor. Det visar ny statistik från branschorganisationen TU – Medier i Sveriges annonsbarometer. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum