TU - Medier i Sverige

TU: ”Jag är beredd på fängelse”

Dela

I morgon på Pressfrihetens dag publicerar mediehusens branschorganisation TU och många av dess medlemmar en annons om systemet med ansvarig utgivare. Annonsen har rubriken ”Jag är beredd på fängelse” och kommer bland annat att vara med i Expressen, Nerikes Allehanda och Blekinge Läns Tidning.

- Pressfrihetens dag är viktigare än någonsin. I en tid med ett omritat politisk landskap där agendan är att sänka förtroendet för medierna måste vi bli ännu tydligare om vilket system som de riktiga ansvariga utgivarna följer. Det är ett unikt system med ett tydligt ensamansvar. Med en person som ansvarar för allt som publiceras i tidningen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

TU driver sedan i januari 2017 en informationskampanj riktad till allmänheten om pressetik, mediers trovärdighet och systemet med ansvarig utgivare. Den här annonsen är ett led i den kampanjen. I tidigare banner- och printannonser har TU belyst frågan om varför medier ibland pixlar eller maskar bilder. Det är annonser som en klar majoritet av TU:s medlemmar publicerat.

Den nya annonsen handlar om systemet med ansvarig utgivare (se bifogad dummy). Målet är att den som läst annonsen ska veta att tidningen har en ansvarig utgivare, att utgivaren är juridiskt ansvarig för vad som står i tidningen och att det är en person som tar ett faktiskt ansvar.

Det är möjligt för den tidning som publicerar annonsen att redigera in ett ansiktsporträtt på den egna tidningens ansvarig utgivare, hans eller hennes för- och efternamn, tidningsnamn och logotyp.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se , 070-624 45 56

Tobias Lindberg, analytiker TU – Medier i Sverige, tobias.lindberg@tu.se , 076-527 46 40

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Kontakter

Dokument

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

 

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum