TU: ”Jag är beredd på fängelse”

I morgon på Pressfrihetens dag publicerar mediehusens branschorganisation TU och många av dess medlemmar en annons om systemet med ansvarig utgivare. Annonsen har rubriken ”Jag är beredd på fängelse” och kommer bland annat att vara med i Expressen, Nerikes Allehanda och Blekinge Läns Tidning.

- Pressfrihetens dag är viktigare än någonsin. I en tid med ett omritat politisk landskap där agendan är att sänka förtroendet för medierna måste vi bli ännu tydligare om vilket system som de riktiga ansvariga utgivarna följer. Det är ett unikt system med ett tydligt ensamansvar. Med en person som ansvarar för allt som publiceras i tidningen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

TU driver sedan i januari 2017 en informationskampanj riktad till allmänheten om pressetik, mediers trovärdighet och systemet med ansvarig utgivare. Den här annonsen är ett led i den kampanjen. I tidigare banner- och printannonser har TU belyst frågan om varför medier ibland pixlar eller maskar bilder. Det är annonser som en klar majoritet av TU:s medlemmar publicerat.

Den nya annonsen handlar om systemet med ansvarig utgivare (se bifogad dummy). Målet är att den som läst annonsen ska veta att tidningen har en ansvarig utgivare, att utgivaren är juridiskt ansvarig för vad som står i tidningen och att det är en person som tar ett faktiskt ansvar.

Det är möjligt för den tidning som publicerar annonsen att redigera in ett ansiktsporträtt på den egna tidningens ansvarig utgivare, hans eller hennes för- och efternamn, tidningsnamn och logotyp.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se , 070-624 45 56

Tobias Lindberg, analytiker TU – Medier i Sverige, tobias.lindberg@tu.se , 076-527 46 40

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.