TU-kritik mot förslag om telemarketing

Regeringen har i dag föreslagit att det ska införas ett krav om skriftligt godkännande i efterhand av avtal som ingås genom telemarketingsamtal för att de ska vara giltiga.

För stora delar av dagspressbranschen är telemarketing en mycket viktig del av abonnemangsförsäljningen. Ett krav på skriftligt godkännande leder erfarenhetsmässigt till ett betydande bortfall av ingångna avtal – inte därför att konsumenten ändrat sig utan därför att man glömmer bort att göra denna ytterligare åtgärd.

- Förslaget är ytterligare ett exempel på en mediepolitik som inte hänger ihop. I dagarna lägger kulturdepartementet sista handen vid ett förslag om ett nytt och konstruktivt mediestöd – samtidigt som konsumentministern nu lägger fram ett direkt kontraproduktivt förslag, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.

- Det finns problem med telemarketing, men det är inte tidningsbranschen som föranlett dem. Ska ett krav på skriftligt godkännande i efterhand införas bör därför problemfria branscher, som dagspressen, inte omfattas, säger Jeanette Gustafsdotter.

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.