Tidningsutgivarna

TU-kritik mot förslag om telemarketing

Regeringen har i dag föreslagit att det ska införas ett krav om skriftligt godkännande i efterhand av avtal som ingås genom telemarketingsamtal för att de ska vara giltiga.

För stora delar av dagspressbranschen är telemarketing en mycket viktig del av abonnemangsförsäljningen. Ett krav på skriftligt godkännande leder erfarenhetsmässigt till ett betydande bortfall av ingångna avtal – inte därför att konsumenten ändrat sig utan därför att man glömmer bort att göra denna ytterligare åtgärd.

- Förslaget är ytterligare ett exempel på en mediepolitik som inte hänger ihop. I dagarna lägger kulturdepartementet sista handen vid ett förslag om ett nytt och konstruktivt mediestöd – samtidigt som konsumentministern nu lägger fram ett direkt kontraproduktivt förslag, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.

- Det finns problem med telemarketing, men det är inte tidningsbranschen som föranlett dem. Ska ett krav på skriftligt godkännande i efterhand införas bör därför problemfria branscher, som dagspressen, inte omfattas, säger Jeanette Gustafsdotter.

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se