TU-kritik mot förslag om telemarketing

Regeringen har i dag föreslagit att det ska införas ett krav om skriftligt godkännande i efterhand av avtal som ingås genom telemarketingsamtal för att de ska vara giltiga.

För stora delar av dagspressbranschen är telemarketing en mycket viktig del av abonnemangsförsäljningen. Ett krav på skriftligt godkännande leder erfarenhetsmässigt till ett betydande bortfall av ingångna avtal – inte därför att konsumenten ändrat sig utan därför att man glömmer bort att göra denna ytterligare åtgärd.

- Förslaget är ytterligare ett exempel på en mediepolitik som inte hänger ihop. I dagarna lägger kulturdepartementet sista handen vid ett förslag om ett nytt och konstruktivt mediestöd – samtidigt som konsumentministern nu lägger fram ett direkt kontraproduktivt förslag, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.

- Det finns problem med telemarketing, men det är inte tidningsbranschen som föranlett dem. Ska ett krav på skriftligt godkännande i efterhand införas bör därför problemfria branscher, som dagspressen, inte omfattas, säger Jeanette Gustafsdotter.

Vid frågor kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU - Medier i Sverige, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.