TU om Facebooks besked: Ett internet utan nyheter är ett sämre Internet

Tidningsutgivarna följer utvecklingen i Australien och kommenterar Facebooks besked om att inte längre sprida nyheter där på grund av lagförslaget om att techjättar måste betala för användningen av journalistiskt innehåll.

Thomas Mattsson, tf vd för Tidningsutgivarna:

”Tidningsutgivarna hoppas att vi i Sverige kommer att ha en konstruktiv dialog om plattformarnas ansvar och att den svenska lag som ska införas under 2021, som ett resultat av upphovsrättsdirektivet, skapar mer rimliga konkurrensförhållanden mellan techjättarna och mediebolagen än idag. Vi vill försvara svenska grundlagar, stoppa spridning av olagligt innehåll och få större transparens kring användardata och algoritmer.”

”Det är rimligt att techjättarna betalar för det nyttjande av publicistiskt innehåll som plattformarna kapitaliserar på. Tidningarna vill finnas på sociala medier, vår journalistik har stort värde för miljoner svenska användare – men det måste råda en bättre balans. Men ett internet utan nyheter är ett sämre internet.”

”Det är en oerhört dramatisk utveckling just nu: Australiens regering vill tvinga igenom en lag som gör att techjättarna måste betala för användande av journalistik, Google hotade med att lämna hela kontinenten men har svängt och skriver nu avtal med mediebolag, Microsoft backar politikerna och tar position emot Google och Facebook och Facebook svarar med att blockera spridning av nyheter… Vi får se vad som nu sker i Sverige.”

Mer info:

Thomas Mattsson

thomas.mattsson@tu.se

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen12.4.2021 09:40:40 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar i dag flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen11.4.2021 21:04:34 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.