TU önskar möte med Fotbollförbundet om hoten mot sportjournalister

I eftermiddag avslutas den allsvenska fotbollssäsongen. Det är en säsong som innehållit en mängd fall av våld, hot och trakasserier mot landets sportjournalister. I en debattartikel i dagens Aftonbladet presenterar mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige en unik sammanställning av hoten. Den visar att hoten och våldet mot landets sportreportrar är ett växande och allvarligt problem. Därför önskar TU snarast ett möte med Svenska Fotbollförbundet.

- Nu vill vi se konkreta förslag på relevanta åtgärder för att säkra arbetsmiljön för de medier som bevakar matcherna, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Till mötet med Fotbollförbundet tar TU med sig flera egna förslag till åtgärder för en säkrare arbetsmiljö:

• Förbundet och klubbarna måste verka för en bättre ordning på och utanför arenorna
  • Arenornas pressläktare bör placeras så att obehöriga inte kan kliva rakt IN
  • Införa vakter på pressläktaren vid högriskmatcher
  • Skapa säkra vägar till och från omklädningsrum och pressrum
  • Införa maskeringsförbud
  • Placera finmaskig galleravskiljare mellan fans och planen så att bengaler och knallskott inte kan kastas in.

Dessutom måste Fotbollförbundet på allvar fråga klubbarna om de verkligen tycker att det är viktigt att medier bevakar matcherna. TU önskar snabb återkoppling från Fotbollförbundet i frågan och menar att det nu det dags för konstruktiv dialog, hårdare regler och slut med daltandet.

Kontaktinformation:

Jeanette Gustafsdotter, VD, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !