TU välkomnar regeringens besked om digitalmomsen på DN Debatt i dag!

TU välkomnar dagens debattartikel av finansminister Magdalena Andersson och kulturminister Alice Bah Kuhnke om att regeringen nu kommer att ”aktivt verka för att EU snarast ska införa en möjlighet till lägre moms för digitala tidningar och tidskrifter, tidningssajter och e-böcker”.

- Det är utmärkt att vi nu till sist äntligen får ett klart och tydligt besked! Vi har jobbat med den här frågan i massor av år. Medborgarnas tillgänglighet till de nyheter, den information och den opinionsbildning som framför allt förmedlas av dagspressen är central för det demokratiska samtalet och då får inte momsen vara ett hinder, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter

TU noterar också att regeringen uttalar att ”så snart det blir verklighet kommer regeringen att lägga fram ett förslag om att sänka momsen från 25 till 6 procent”.

- Från TU kan vi inte uppfatta detta på annat sätt än att en parallell process på nationell nivå måste inledas omgående, så att en omläggning av den svenska digitalmomsen kan ske, så snart direktivförändringen börjat gälla. I det arbetet bör, även för svensk del, möjligheten för medlemsstaterna att tillämpa en lägre skattesats än i dag, inklusive nollskattesats, noga övervägas, säger TU:s chefsjurist Per Hultengård.

TU kommer inom kort att överlämna en särskild rapport till regeringen om hur digitalmomsregleringen rättsligt kan utformas.

För ytterligare information:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.