Tuff dag på jobbet för Anton & Lovisa

Den första finaldagen på 470-VM blev inte någon succé för de svenska favoriterna Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson. Det blev en 13:e och en 25:e plats – och de ligger på 13:e plats i totalen efter onsdagens seglingar.

- Du måste segla ditt "A-game" för att vara med och slåss i täten. Tyvärr kom vi inte upp till vår nivå idag. Ett misstag ledde till snöbollseffekt åt fel håll. Det blev lite misstag på misstag. Det är små marginaler, men vi seglade inte fort nog vid några kritiska tillfällen. Vi blev lite osäkra och tog en del felaktiga beslut som följd, berättar Anton.

Onsdagen blev deras sämsta kappseglingsdag tillsammans på den internationella scenen. Det är Anton och Lovisas tredje stora regatta och i de två andra – French Olympic Week och EM – tog de hem guldet.

Men det vill inte lossna för de regerande europamästarna på VM i Sdot-Yam några mil norr om Tel Aviv. Efter sju race av totalt tolv har de visserligen en seger och en andraplats. Men i de övriga fem racen har de slutat mellan tionde och 25:e plats.

I första seglingen hade de flera tillfällen att ta sig från den tionde plats de låg på. Men skärpan saknades och lägena utnyttjades inte. I andra seglingen kom de lite efter i starten och låg kvar i störd vind för länge. När de sedan slog undan var det vindmässigt helt fel tajming och de hamnade helt ur fas med skiften.

- Men nu gäller det att komma tillbaka och att vi tror på vår förmåga. Det här kan vi, säger Anton.

Bifogad bild får användas fritt, redaktionellt: Foto: Moshe Menagen/Int. 470 Class

För mer information besök; 2022 470 World Championship eller kontakta Mats Olsson på mats@ssf.se eller 070-633 6130

Följ seglingslandslaget och utvecklingslandslaget i segling på sociala medier: Facebook: @swesailingteam  https://www.facebook.com/swesailingteam Instagram: @swesailingteam https://www.instagram.com/swesailingteam/