Tuff start för Anton & Lovisa på 470-VM

VM i 470 startade på måndagen i Sdot-Yam i Israel och guldfavoriterna Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson fick en tuff start på vattnet med serien 12-13-2 i dagens tre race. Därmed ligger de på en 16:e plats i totalen.

- Öppningsdagen gick inte som vi önskat. Vi var defensiva och gjorde några felbedömning i starterna vilket innebar att vi var de där kritiska metrarna bakom konkurrenterna, vilket i sin tur gjorde våra möjligheter på banan marginaliserade, berättar Anton.

Trots en lite sämre start än väntat får Anton och Lovisa ändå finna sig i att vara favoriter till VM-titeln. Efter att Anton seglade hem ett OS-silver i Tokyo sommaren 2021 har han och Lovisa seglat två internationella regattor tillsammans (French Olympic Week i Hyères våren 2022 och EM i Turkiet för sex veckor sedan) och vunnit båda. De vann även uppvärmningsregattan till VM (Öppna Israeliska Mästerskapet) för några dagar sedan.

- Vi vet att vi kan slå alla och har ett favorittryck på oss. Det gillar vi. Samtidigt är det en känsla vi måste omfamna på rätt sätt och vara noga med att det bara är en indikation på att folk tycker vi är bra. Vi måste hela tiden fortsätta att göra smarta val på banan och segla fort.

VM avgörs i Sdot-Yam fem mil norr om Tel Aviv i Israel. Totalt 60 besättningar tävlar på VM och de första tre dagarna seglas det i två grupper med 30 båtar i varje. Därefter delas VM upp i två grupper där de 30 bästa seglar mot varandra i ett s.k guldfleet. VM avslutas med ett finalrace på lördag.

- VM startade med bestämdhet idag. Vi utgår från Kibbutzen Sdot-Yam här i Israel vilket är en häftig upplevelse med seglingsförhållanden som är minst sagt utmanande. Det vrider, upp och ner i tryck och lurig sjö. Men det är något vi gillar, säger Anton och fortsätter:

- Vi fick inte den öppningen vi önskat oss. Men det var svårt för alla idag. Nu kommer vårt mantra; att lära oss under regattor, ta med oss rätt observationer från dagen och smarta analyser, väl till pass. Det finns saker vi kommer göra smartare imorgon och så ska vi se till att ha lite skoj också.

Bifogad bild får användas fritt, redaktionellt: Foto: Moshe Menagen/Int. 470 Class

För mer information besök; 2022 470 World Championship eller kontakta Mats Olsson på mats@ssf.se eller 070-633 6130

Följ seglingslandslaget och utvecklingslandslaget i segling på sociala medier: Facebook: @swesailingteam  https://www.facebook.com/swesailingteam Instagram: @swesailingteam https://www.instagram.com/swesailingteam/

Af Pontins väg 6

08-4590990https://www.svensksegling.se/

Vårt starka landslag SWE Sailing Team med 36 OS-medaljer har gjort oss till en av de mest framgångsrika sommaridrotterna på OS och våra seglare är viktiga förebilder och marknadsförare av vår idrott. Vårt nystartade Utvecklingslandslag ska inspirera fler till hållbar träning och utveckling för att på sikt fylla på med medaljkandidater.