Tuff WTCR-premiär för Kristoffersson

Johan Kristoffersson fick kämpa hårt när WTCR-säsongen rullade igång i Marocko under helgen. Ett brutet lopp, samt två sjuttondeplatser blev facit under första tävlingsrundan.

Johan Kristoffersson fick kämpa hårt i Marocko under första WTCR-helgen.

Inte mycket att säga. Vi hittar inte farten i helgen, konstaterar en besviken Kristoffersson.
Det blev en tung start redan under lördagen. Första kvalificeringen slutade med tjugonde plats, vilket innebar en startposition långt bak i fältet för Johan.

När så första racet rullade igång blev det trångt om utrymmet. Johan hamnade i närkontakt med två andra förare och det slutade med demolerad styrning. Färdigkört redan efter ett par varv därmed och stora bryderier angående inställningarna på teamets bilar.
 Tyvärr har ingen av våra bilar den fart vi hade hoppats. Vi har försökt olika set up åt alla håll på alla fyra bilarna.

Resultatet infann sig helt enkelt inte. I söndagens Q1 slutade Kristoffersson 24:a, vilket innebar ännu en kämpig utgångsposition till andra racet på stadsbanan i Marrakech.
Väl där fick dock Johan en bra start och avancerade direkt upp till 19:e plats med sin Golf GTI TCR, men på den mycket trånga banan blev det sedan en pärlbandsresa i rygg på framförvarande konkurrenter. Ett par bilar föll ifrån och Kristoffersson slutade därmed sjuttonde, strax utanför poängplats.
 Banan var ändå kul att köra, men det är klart att vi vill vara med och fightas om högre placeringar.

Helgens tredje race blev en liknande historia. Johan startade bra, kom ut som tjugonde och avancerade med hjälp av incidenter för andra ekipage upp till sjuttonde. Mer fanns inte att göra, särskilt inte som de två sista varven kördes under gulflagg.
 Jag tog några platser i båda starterna under söndagen. Men annars är det väldigt svårt att köra om och man vill inte ta för stor risk för en sextondeplacering.

För Johan och Sébastien Loeb Racing gäller det nu att hitta rätt inför nästa deltävling om tre veckor.
 Vi får analysera och se vad vi kan göra till race 2 i Ungern, avslutar en revanschsugen Kristoffersson.

Johan Kristoffersson fick kämpa hårt i Marocko under första WTCR-helgen.
Johan Kristoffersson behövde fundera en del för att hitta rätt i WTCR-premiären.
Johan Kristoffersson fick en tuff första helg i WTCR.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.