Tuffare för var dag för idrottsförbund och stora evenemang

Ishockey, fotboll och friidrott är idrotterna som får mest stöd för att hantera den fortsatta coronakrisen. Här hittar du listan med fördelning av stöd per specialidrottsförbund.

Idag får alla specialidrottsförbund besked om vilket stöd deras föreningar får summerat. Ett antal förbund får också besked om vad de får att fördela vidare till föreningar i de högsta lagbollserierna och de stora komplexa evenemang där förbundet hjälpt föreningarna att ansöka.

Förbunden för de stora lagidrotterna får en summa att själva ansvara för att fördela mellan sina elitföreningar efter beslut i respektive specialidrottsförbunds styrelse och i dialog med Riksidrottsförbundet.

– Elitidrotten som vanligtvis samlar mycket publik lider svårt. Det är bra att det här stödet kan hjälpa till genom pandemin då dessa föreningar oftast också har stor barn- och ungdomsverksamhet, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Igår beslutade Riksidrottsförbundets styrelse att över 2300 föreningar får ta del av 554 miljoner kronor som är en del av det stödpaket på en miljard kronor som regeringen beslutat ska stötta idrottsrörelsen året ut.

Många föreningar har fortsatt stora problem då restriktioner under hösten skärpts ytterligare så att tävlingar och matcher ställts in och även träningar ställts in eller övergått i individuella för de allra flesta som är 16 år och äldre. Dessutom har maxgräns för publik bibehållits på 50 personer efter en kort förhoppning om att kunna höja gränsen för sittande publik till 300 personer och i går aviserade regeringen att från den 24 november avses gränsen sänkas till 8 personer.

– Vår bedömning är att idrottsrörelsen under 2021 kommer att behöva fortsatt stöd med minst 2 miljarder kronor oavsett vilka restriktionerna som gäller och hur länge. Jag hoppas att regeringen förstår den svåra situation som många föreningar befinner sig i och hur begränsningar att genomföra verksamhet, även om de bedöms oundvikliga, kommer att få långtgående negativa effekter på idrottsrörelsen. Idrotten behöver svar snabbt, just nu är beskedet till idrottsrörelsen noll kronor i krisstöd för 2021, det är inte acceptabelt, säger Björn Eriksson.

Lista på fördelning av stöd per specialidrottsförbund (länk)

Lista på fördelning av stöd per seriespel per specialidrottsförbund (länk)

Listorna finns också med som dokument nedan.

Elitföreningar som får stöd via sitt specialidrottsförbund för seriespel

Bandy, Elitserien herr

Basket, SBL herr, SBL dam, SuperEttan herr

Bordtennis, Pingisligan by STIGA herr

Fotboll, Allsvenskan herr, OBOS Damallsvenskan dam, Superettan herr, Elitettan dam

Handboll, Handbollsligan herr, SHE dam, Allsvenskan herr och dam

Innebandy, SSL herr och dam, Allsvenskan herr och dam

Ishockey, SHL herr, SDHL dam, Hockeyallsvenskan herr, Hockeyettan herr

Svemo - Speedway, Elitserien och Allsvenskan

Volleyboll, Elitserien herr och dam

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.