Tuffare matcher i Svenska Cupen väntar

Som väntat vann SBL-lagen stort i Svenska Cupens första omgång men i helgen kommer det att bli tuffare. Bankeryd Basket skrällde dock och går nu för att avancera ännu längre. Möt eldsjälen Anders "Pliggen" Johansson som grundade föreningen för 38 år sedan och nu har lyckats få Basketsveriges blickar mot Bankeryd. Och se alla kommande matcher i Svenska Cupen.
Bankeryd Basket skrällde i Svenska Cupen Foto: Anders Tillgren

Foto: Anders Tillgren

För några år sedan var föreningen nära att dö - nu skapar Bankeryd rubriker med hemvändare, nyförvärv och en outsinlig eldsjäl.

- Minst en skalp till ska vi ta, det siktar vi på, säger sportchef och föreningens grundare Anders "Pliggen" Johansson som myser efter segern i den första omgången av Svenska Cupen mot Helsingborg. När favoritsegrarna stod som spö i backen i Svenska Cupens första omgång bröt Bankeryd mot mönstret. Och det är något speciellt med basketen här i hockeyland.

I skuggan av alla hockeylag finns en välankrad baskettradition i trakten. Här fanns länge RIG Sanda. Brahe Basket har spelat i högsta divisionen och idag är det Nässjö och Wetterbygden som representerar i det finaste rummet. Men efter helgens matcher i Svenska Cupen tillhör rubrikerna Bankeryd Basket. De har kört på sedan 1981 då Anders "Pliggen" Johansson grundade föreningen. Efter en tids frånvaro är Pliggen nu tillbaka och ifjol säkrade Bankeryd avancemang till Superettan.

Det är inte tal om några storsponsorer som köpt ihop ett lag, istället är det kärleken till sporten och ideella krafter som står i fokus. - Vi betalar inga löner utan det är ideellt engagemang som krävs, ta vår point guard Edward Jenkins, han är amerikan men det är inte som om vi värvat honom från NBA. Han har svensk flickvän och bor i Vara av alla ställen, en timmes tåg tar han för att ta sig till träningarna, fortsätter Johansson som är stolt över sitt lag.

- Ingen i Superettan eller Svenska Cupen ska komma till Bankeryd och få det lätt, det är vårt mål, vi ska vinna hälften av alla matcher i Superettan första säsongen.

Och nog har nykomlingen visst fog för sin utstuckna haka. Att fd SBL-spelaren Wictor Grenthe skrivit på för Bankeryd ger laget storlek och tuffhet. Han gjorde en kanonmatch i den första omgången och IK Eos kommer att få händerna fulla med den store centern. Vid sidan av Grenthe är lagets hjärta och lungor hemmasönerna Kristoffer Grönhage och Jonas Eriksson, scorers av rang och skarpskyttar.

Kommer Askungesagan fortsätta? Bortalaget IK Eos är favoriter och pulvriserade Team 4th Quarter i den första omgången med 99-77.

Lördagen den 21 september kl 15:00 får vi svaret.

Alla matcher i den andra omgången av Svenska Cupen Herr

Vinnarna i dessa matcher är kvalificerade till Topp 6. Där lämnar vi den regionala indelningen utan de får de bäst rankade lagen välja motstånd först.

21 september

Bankeryd - Eos Lund kl 15:00