Tuffare matcher i Svenska Cupen väntar

Som väntat vann SBL-lagen stort i Svenska Cupens första omgång men i helgen kommer det att bli tuffare. Bankeryd Basket skrällde dock och går nu för att avancera ännu längre. Möt eldsjälen Anders "Pliggen" Johansson som grundade föreningen för 38 år sedan och nu har lyckats få Basketsveriges blickar mot Bankeryd. Och se alla kommande matcher i Svenska Cupen.

Bankeryd Basket skrällde i Svenska Cupen Foto: Anders Tillgren

Foto: Anders Tillgren

För några år sedan var föreningen nära att dö - nu skapar Bankeryd rubriker med hemvändare, nyförvärv och en outsinlig eldsjäl.

- Minst en skalp till ska vi ta, det siktar vi på, säger sportchef och föreningens grundare Anders "Pliggen" Johansson som myser efter segern i den första omgången av Svenska Cupen mot Helsingborg. När favoritsegrarna stod som spö i backen i Svenska Cupens första omgång bröt Bankeryd mot mönstret. Och det är något speciellt med basketen här i hockeyland.

I skuggan av alla hockeylag finns en välankrad baskettradition i trakten. Här fanns länge RIG Sanda. Brahe Basket har spelat i högsta divisionen och idag är det Nässjö och Wetterbygden som representerar i det finaste rummet. Men efter helgens matcher i Svenska Cupen tillhör rubrikerna Bankeryd Basket. De har kört på sedan 1981 då Anders "Pliggen" Johansson grundade föreningen. Efter en tids frånvaro är Pliggen nu tillbaka och ifjol säkrade Bankeryd avancemang till Superettan.

Det är inte tal om några storsponsorer som köpt ihop ett lag, istället är det kärleken till sporten och ideella krafter som står i fokus. - Vi betalar inga löner utan det är ideellt engagemang som krävs, ta vår point guard Edward Jenkins, han är amerikan men det är inte som om vi värvat honom från NBA. Han har svensk flickvän och bor i Vara av alla ställen, en timmes tåg tar han för att ta sig till träningarna, fortsätter Johansson som är stolt över sitt lag.

- Ingen i Superettan eller Svenska Cupen ska komma till Bankeryd och få det lätt, det är vårt mål, vi ska vinna hälften av alla matcher i Superettan första säsongen.

Och nog har nykomlingen visst fog för sin utstuckna haka. Att fd SBL-spelaren Wictor Grenthe skrivit på för Bankeryd ger laget storlek och tuffhet. Han gjorde en kanonmatch i den första omgången och IK Eos kommer att få händerna fulla med den store centern. Vid sidan av Grenthe är lagets hjärta och lungor hemmasönerna Kristoffer Grönhage och Jonas Eriksson, scorers av rang och skarpskyttar.

Kommer Askungesagan fortsätta? Bortalaget IK Eos är favoriter och pulvriserade Team 4th Quarter i den första omgången med 99-77.

Lördagen den 21 september kl 15:00 får vi svaret.

Alla matcher i den andra omgången av Svenska Cupen Herr

Vinnarna i dessa matcher är kvalificerade till Topp 6. Där lämnar vi den regionala indelningen utan de får de bäst rankade lagen välja motstånd först.

21 september

Bankeryd - Eos Lund kl 15:00

Högsbo - Nässjö kl 15:30

Köping Stars - Borås Basket kl 16:00

22 september

Umeå BSKT - Jämtland kl 15:00

Alvik Basket - BC Luleå kl 16:00

Wetterbygden Stars - Norrköping Dolphins kl 17:00

Alla matcher i den andra omgången av Svenska Cupen Dam

20 september

Södertälje - Norrköping Dolphins kl 19:00

21 september

Eos utv - Eos A kl 14:30

22 september

RIG Luleå - Uppsala Basket kl 13:00

Wetterbygden Sparks - Alvik Basket kl 14:00

Mark Basket - Högsbo kl 14:00

24 september

Blackeberg Basket - A3 Umeå kl 18:00

Bankeryd Basket skrällde i Svenska Cupen Foto: Anders Tillgren

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.