Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.

Syftet med lagskärpningarna är att få en bättre fungerande hyresbostadsmarknad med fler förstahandskontrakt och sundare boendevillkor. Idag är det alltför många som bor med otillåtna, otrygga andrahandskontrakt. De betalar också ofta en alldeles för hög hyra. Det är också viktigt att få bukt med handeln med hyreskontrakt, som skapar inlåsningar och orättvisa villkor på bostadsmarknaden.

– Tyvärr har missbruket av hyresrätten ökat de senaste åren. Det är bra att vi nu får en kraftfullare lagstiftning på plats för att motverka svarthandel, skenbyten och otillåten andrahandsuthyrning. Förhoppningsvis kan detta leda till att fler hyreslägenheter kan förmedlas till personer som står i bostadskö, och därigenom bidra till rättvisare villkor och tryggare boendeförhållanden, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Men för att bostadsmarknaden ska fungera bra behövs naturligtvis ytterligare reformer. Dessutom behövs en social bostadspolitik som hjälper de som idag har svårt att ta sig in på bostadsmarknaden, fortsätter Reinhold Lennebo.

De nya reglerna träder i kraft den 1 oktober 2019.