Tufft motstånd på VM för Robin Pacek

En vinst och en förlust blev resultatet för Robin Pacek på årets VM i Budapest. För Pacek som ännu inte är uttagen till OS är läget fortfarande oklart om han lyckas kvala in till sitt andra olympiska spel.

Arkivbild. Robin Pacek, Doha Masters 2021. Foto Marina Mayorova.

Robin Pacek inledde mästerskapet bra mot Joshter Andrew från Guam – en match som svensken tämligen enkelt vann genom fasthållning. I den andra matchen fick Pacek istället tuffast möjliga motstånd i form av världsfyran Tato Grigalashvili från Georgien. Även om Pacek kämpade på bra och gjorde flera attackförsök var Grigalashvili den starkare av de två och gick segrande ur matchen. I skrivande stund är Grigalashvili vidare till final.

Robin Pacek ännu inte klar för OS

VM i Budapest är den sista kvaltävlingen till OS i Tokyo. För Robin Pacek som ännu inte är uttagen till OS-truppen kan poängen från VM bli helt avgörande. Inför VM låg Pacek på en osäker kvotplats till OS. Besked om Robin Pacek klarar kvalgränsen och om han blir uttagen av SOK till den svenska OS-truppen beräknas komma nästa vecka.

Fortsatta medaljchanser för Sverige på VM

VM fortsätter för svensk del under veckan. I morgon torsdag tävlar Marcus Nyman, -90 kg, och på fredag tävlar Joakim Dvärby, -100 kg.

Tävlingen går att följa live på live.ijf.org.

Arkivbild. Robin Pacek, Doha Masters 2021. Foto Marina Mayorova.

Stopp på VM och missad OS-plats för Joakim Dvärby11.6.2021 18:46:10 CEST | Pressmeddelande

Det blev ett bittert slut med en tappad OS-plats på en VM-dag som inleddes så lovande för Joakim Dvärby i -100 kg. Dvärby har legat på OS-kvalgränsen under en längre period; ofta ovanför, ibland under. Idag tog det stopp i tredje omgången, steget före kvartsfinal. En snabb uträckning visade dock att de poängen Dvärby därigenom erövrade tog honom upp på OS-plats. I takt med att de värsta konkurrenterna åkte ut eller redan hade åkt ut såg det så bra ut, men…

VM-brons till Marcus Nyman10.6.2021 18:21:09 CEST | Pressmeddelande

För andra VM:et i rad vi fick se Marcus Nyman i en bronsmedaljmatch, en stor bedrift i sig. Förra VM fick Nyman nöja sig med en femteplats (vi har två 3:or och två 5:or). Denna gång blev det medalj efter en imponerande insats mot japanen Kenta Nagasawa i bronsmatchen där ett kast avslutade matchen i förlängningen. Hittills alltså två svenska VM-medaljer på ett par dagar efter en 35-årig svensk medaljtorka; och vi kan med en svensk kvar konstatera att det här är vårt främsta VM någonsin och en perfekt uppladdning inför OS i Tokyo.

VM-silver till Tommy Macias8.6.2021 18:53:08 CEST | Pressmeddelande

Det går inte att ha en bättre uppladdning inför OS i Tokyo än den Tommy Macias hade idag i Budapest. Det var 35 år sedan vi hade en svensk i VM-final och nu var det äntligen dags igen, och det för Tommy Macias i -73 kg. Macias har imponerat stort och tillhört den absoluta världseliten i flera år med många stora segrar inklusive ett EM-guld 2019. Idag blev det äntligen en VM-final och Macias första VM-medalj – ett silver.