Tufft motstånd på VM för Robin Pacek

En vinst och en förlust blev resultatet för Robin Pacek på årets VM i Budapest. För Pacek som ännu inte är uttagen till OS är läget fortfarande oklart om han lyckas kvala in till sitt andra olympiska spel.

Arkivbild. Robin Pacek, Doha Masters 2021. Foto Marina Mayorova.

Robin Pacek inledde mästerskapet bra mot Joshter Andrew från Guam – en match som svensken tämligen enkelt vann genom fasthållning. I den andra matchen fick Pacek istället tuffast möjliga motstånd i form av världsfyran Tato Grigalashvili från Georgien. Även om Pacek kämpade på bra och gjorde flera attackförsök var Grigalashvili den starkare av de två och gick segrande ur matchen. I skrivande stund är Grigalashvili vidare till final.

Robin Pacek ännu inte klar för OS

VM i Budapest är den sista kvaltävlingen till OS i Tokyo. För Robin Pacek som ännu inte är uttagen till OS-truppen kan poängen från VM bli helt avgörande. Inför VM låg Pacek på en osäker kvotplats till OS. Besked om Robin Pacek klarar kvalgränsen och om han blir uttagen av SOK till den svenska OS-truppen beräknas komma nästa vecka.

Fortsatta medaljchanser för Sverige på VM

VM fortsätter för svensk del under veckan. I morgon torsdag tävlar Marcus Nyman, -90 kg, och på fredag tävlar Joakim Dvärby, -100 kg.

Tävlingen går att följa live på live.ijf.org.

Arkivbild. Robin Pacek, Doha Masters 2021. Foto Marina Mayorova.

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.