Tufft när säsongens första snö föll

7.11.2016 09:52 | E.ON Sverige AB

Under helgen drog säsongens första snöoväder in över Götaland. Förutsättningarna var de allra sämsta ur ett elnätsperspektiv: Stora mängder blöt snö som tynger ner träd. Dessutom är det ingen tjäle, vilket gör att träden inte står speciellt stadigt.

Som mest hade E.ON cirka 4 000 samtidiga strömlösa och värst drabbade områden var södra Östergötland, Småländska höglandet och Kalmar län med norra Öland.

- Det var riktigt besvärligt, konstarerar Joakim Söderberg som är E.ONs anläggningschef i Nässjö. Jag var själv ute en hel del och kunde kostatera att arbetet fördröjdes av att vissa vägar var knappt farbara med mycket snö och träd över vägbanan.

Trots allt gick arbetet med återställningen relativt bra.

- Vi inser hur besvärligt det är för våra kunder att vara utan el, därför sparar vi inga resurser när det gäller att repararera. Dessvärre är det drygt 600 kunder som varit strömlösa i natt i E.ONs elnät efter ovädret. I dag på morgonen har vi skickat ut full styrka att laga det sista. Från lunchtid kommer vi dessutom att helikopterbesiktiga ledningarna. Om vi finner ”farliga” träd, så kan det hända att det blir kortare avbrott i samband med att vi fäller dessa träd.

Samtidigt är det uppenbart att E.ONs stora satsning på vädersäkring av elnätet verkligen ger effekt.

- Totalt i Sverige har vi på E.ON vädersäkrat långt över 30 000 km elledning de senaste tio åren, vilket motsvarar sträckan Stockholm – Sidney tur och retur. Och arbetet fortsätter. Vårt mål är att 2022 ska allt 10- och 20-kilovoltsnät i skog vara vädersäkrat. Det är just det elnätet som oftast drabbas av väderfel, fortsätter Joakim Söderberg.

För ytterligare information, kontakta Johan Aspegren, kommunikationschef E.ON Elnät, telefon 070 – 655 58 75.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.