Tung jury ska utse Årets AI svensk 2020

Den 11 november presenteras 2020-års vinnare i det nyinstiftade priset Årets AI svensk. Juryn består utav en bredd av noga utvalda experter inom digitalisering från det offentliga, akademi och näringsliv.

I juryn ingår bl a Daniel Akenine, Nationell teknikchef, Microsoft Sverige:

- Vid varje nytt teknikskifte finns det pionjärer. Människor som ser möjligheterna innan de är självklara för alla andra. Utmärkelsen kan hjälpa oss att rikta strålkastarljuset på dessa möjligheter och få oss andra att också se dem.

Louise Callenberg, Chef för digital förnyelse och samverkan på SKR, sitter också i årets jury och betonar utmärkelsens betydelse:

- När något är nytt krävs mod att bryta vanor och bana väg. I Sverige behöver vi tillämpa mer AI och för att klara det behöver några gå före och visa vägen. Det handlar om att vara en förebild för andra och inspirera till att fler tar steget och gör nytta för fler av AI. Årets AI svensk är ett sätt att uppmärksamma det och jag är hedrad över att få ingå i juryn som tar beslutet om vem det är.

Här är juryn i sin helhet:
Daniel Akenine, Nationell teknikchef, Microsoft Sverige
Maria Rosendahl, Enhetschef Kompetensförsörjning & Digitalisering, Teknikföretagen
Louise Callenberg, Chef för digital förnyelse och samverkan, SKR
Christian Guttmann, Global Head of Artificial Intelligence and Data, TietoEVRY
Fredrik Heintz, Biträdande professor och AI-forskare, Linköpings universitet
Daniel Gillblad, Co-director, AI Sweden
Darja Isaksson, Generaldirektör, Vinnova.
Åsa Zetterberg, Förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen (ordförande)

Nomineringar till priset tas emot på aretsaisvensk.se och vinnaren offentliggörs under AI SUMMIT 2020.

Om Årets AI svensk:
Årets AI svensk är ett nyinstiftat pris som delas ut av IT&Telekomföretagen tillsammans med samarbetspartner Teknikföretagen. Utmärkelsen går till en person som bidragit till utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Vinnaren presenteras på AI SUMMIT den 11 november.

Om AI SUMMIT 2020:
AI SUMMIT 2020 är ett digitalt event där det senaste inom AI presenteras och diskuteras. Inbjudna talare är nyckelpersoner från branschen och beslutsfattare som delar med sig av sina tankar om Sveriges framtida möjligheter inom AI. Du får en inblick i vilka satsningar som drivs från offentligt håll och lyssna till diskussioner om hur AI kan hjälpa oss genom rådande pandemi.