Volkswagen Personbilar

Tung Kristoffersson i täten inför Rudskogen

Dela
Efter den turbulenta och dramatiska STCC-helgen på Gelleråsen åker Volkswagen Dealer Team BAUHAUS till norska Rudskogen i dubbel ledning genom Johan Kristoffersson i seniorernas förarmästerskap och Hugo Nerman i JTCC. Men glädjen är ändå inte odelad inför helgens drabbning.
Johan Kristoffersson vill behålla sin STCC-ledning efter helgens race på Rudskogen i Norge.
Johan Kristoffersson vill behålla sin STCC-ledning efter helgens race på Rudskogen i Norge.

Teamchefen Tommy Kristoffersson är orolig för den riktning som säsongen har tagit när det gäller reglemente och tolkningar av det samma.
-TCR är ett i grunden väldigt bra koncept, bilar med bra egenskaper som en tydlig identitet från tillverkare, bra prestanda, tuff look, dessutom driftsäkra och väl anpassade till nationella mästerskap som t.ex. STCC. Bilarna är serietillverkade och lika i alla länder, vilket säkerställer andrahandsvärdet och ökar möjligheten för många att delta. De har också en human prisbild i både inköp och drift. Alla TCR-bilar är homologerade med tydliga tekniska regler. Perfekta förutsättningar rent tekniskt med andra ord, men de här förutsättningarna behöver vårdas väl samt finjusteras och trimmas in vad gäller BoP som vi kallar det, alltså själva justeringen och anpassningen av alla fabrikat för att få rättvisa och jämna förhållanden. Idag inkluderar man inte bara bilarnas prestanda utan också teamens och förarnas skicklighet, vilket i praktiken betyder, ju bättre och effektivare du jobbar med teamet och ju bättre föraren kör desto mer blir man straffad med tyngre bil, eller sämre effekt. Det är just den delen som vi från Volkswagen Dealer Team BAUHAUS anser behöver rättas till så att bra jobb och körning ska löna sig, inte straffas, säger Kristoffersson och fortsätter:
- Att vi haft hela sju stycken olika vinnare på de åtta första racen i årets STCC tyder inte på att vi har sju stycken lika duktiga förare utan snarare på att justeringar som vikt och prestanda spelar en allt för stor roll för resultaten. Men vi har kloka personer som hanterar TCR i Sverige så med lite anpassningar är jag ändå övertygad om att förutsättningarna för ett bra STCC i framtiden, med TCR-reglementet som grund, är mycket goda.   

De viktbestämmelser som har presenterats inför helgen hör till störningsmomenten. Audi-bilarna är 60 kilo lättare än Volkswagens Golf GTI TCR medan Cupra har 20 kilo mindre att rulla runt på. Ledande Johan Kristoffersson har dessutom 20 kilo straffvikt eftersom han, när protesterna var färdigbehandlade efter Karlskoga, blev bäste poängplockare i den deltävlingen.
- Johan brukar slå många rekord. Den här gången kommer att han slå rekordet att köra den tyngsta TCR-bil som någonsin framförts i en tävling i Sverige, kommenterar stallchefen.
- Det känns inte helt inspirerande med de viktförhållandena, men det blir i alla fall bra träning inför rallycrossen. Jag kommer att få ta i allt jag kan för att försöka hänga med, konstaterar Johan Kristoffersson.

Även Andreas Wernersson, trea i mästerskapet och näst bäste poängplockare förra tävlingshelgen, hör till helgens ”tungviktare”, med bara fem kilo mindre än Johan.
- Jag kan förstå att Johan, som är två meter lång, räknas till tungviktarna, men jag som är så kort borde höra till lättviktarna, säger Wernersson och fortsätter:
- Skämt åsido. Det är jobbigt och tungt att vi har så mycket vikt och känns som det behöver hända något magiskt om vi ska hänga med fullt ut.
Wernersson har ändå levererat på en jämn och hög nivå hela säsongen, dock utan att få till den absoluta fullträffen.
- En sjätteplats som sämst hittills, men jag skulle behöva ta några 25-poängare också för att kunna utmana om mästerskapstiteln.

Greppet om guldet har just nu Johan Kristoffersson. Han tog över mästerskapsledningen efter att PWR-bilarna diskvalificerades på Gelleråsen och har en poängs försprång på Robert Dahlgren.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS toppar inte bara STCC-mästerskapet. Bland juniorerna har Hugo Nerman ryckt åt sig 17 poängs ledning före Oliver Söderström, också han i en Golf GTI TCR. Nu tänker Nerman också blanda sig i segerstriden bland seniorerna.
- Det är definitivt ett mål inför helgen att leverera i seniormästerskapet också. En pallplats siktar jag absolut på.
Hugo tror att banan i Rudskogen passar honom väl.
- Jag gillar tekniskt utmanande banor.

Teamet testade på banan under försäsongen, men Johan Kristoffersson tror inte att man har någon stor fördel av det.
- De flesta team har varit där och testat så alla är nog väl förberedda, säger Johan som verkligen gillar den norska banan.
- Som en XXL Knutstorp, bred, snabb och rejält kuperad.

På andra sidan gränsen söker teamets tredje förare, Nicklas Oscarsson, efter framgång.
- Jag hoppas på en nytändning. Vi har haft en otroligt tung säsong, trots att vi haft riktigt bra pace.
Oscarsson har ingen egen mästerskapstitel i sikte. Då intar han rollen som lagspelare i de två sista deltävlingarna.
- Jag ska försöka hjälpa både Hugo och Johan så att teamet får lite fler vinster.

Stallchefen Tommy Kristoffersson gillar den inställningen och lovar att teamet har gjort allt man kan inför tävlingen.
- Vi har så mycket dokumenterad kunskap och erfarenhet i vårt team. Mer än så här går inte att få ut av vårt material.

Bland Volkswagens utmanare finns också WestCoast Racings Fredrik Ekblom, Andreas Ahlberg från Micke Kågered Racing samt Albin Wärnelöv, Experion Racing Team.

Helgens race avgörs med kval på lördag eftermiddag samt två race på söndag, kl 13:00 och 15:20. Tävlingarna sänds på CMore och Sportkanalen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Johan Kristoffersson vill behålla sin STCC-ledning efter helgens race på Rudskogen i Norge.
Johan Kristoffersson vill behålla sin STCC-ledning efter helgens race på Rudskogen i Norge.
Ladda ned bild
Hugo Nerman gjorde sin bästa STCC-tävling på Gelleråsen. Nu siktar han ännu högre.
Hugo Nerman gjorde sin bästa STCC-tävling på Gelleråsen. Nu siktar han ännu högre.
Ladda ned bild
Nicklas Oscarsson väntar på säsongens lyft. Kanske kommer det på andra sidan gränsen?
Nicklas Oscarsson väntar på säsongens lyft. Kanske kommer det på andra sidan gränsen?
Ladda ned bild
Efter en strulig säsong vill Nicklas Oscarsson visa vad han går för. Farten finns!
Efter en strulig säsong vill Nicklas Oscarsson visa vad han går för. Farten finns!
Ladda ned bild
Den dramatiska helgen på Gelleråsen skickade Johan Kristoffersson upp i ledning. Nu väntar nya tag på Rudskogen.
Den dramatiska helgen på Gelleråsen skickade Johan Kristoffersson upp i ledning. Nu väntar nya tag på Rudskogen.
Ladda ned bild
Hugo Nerman fortsätter att toppa JTCC inför tävlingarna på Rudskogen.
Hugo Nerman fortsätter att toppa JTCC inför tävlingarna på Rudskogen.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye