Tung start men stark avslutning av Johan

Ett betongrör i vägkanten satte stopp för Johan Kristoffersson i SM-rallyt Kolsvarundan redan på den första specialsträckan. Efter omstart på eftermiddagen kunde Kristoffersson ta lite revansch med två avslutande sträcksegrar och full pott på powerstage.
När Johan väl fick upp farten i Kolsvarundan så gick det undan.

Det blev inte som vi tänkt oss, men poängen på powerstage kan bli viktiga i slutet på säsongen, säger Johan efter att ha förträngt förmiddagens besvikelse.

Kristoffersson var lite extra taggad inför den fjärde deltävlingen i rally-SM, inte utan orsak. Seger i senaste SM-deltävlingen Gästabudstrofén, en stark VM-insats i Rally Finland och ett riktigt tufft startfält att mäta sig mot i Kolsvarundan - inspirationshöjare alltihop. Men, ett litet anonymt hinder i naturen kom att spela huvudrollen under första sträckan.
Efter ungefär fjorton kilometer genade vi tydligen lite för mycket i ett dike. Där låg ett betongrör vid en övergång till en djurhage, berättar Kristoffersson.
En länkarm gick av. Det var bara att parkera och vänta på hjälp.
 Ja, vi blev stående vid kossorna. Det var väl inte vad vi hade hoppats med dagen, men ett stort tack till våra mekaniker som tog sig ut dit och såg till att vi kunde fortsätta.

Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen kunde, efter en lyckad serviceinsats ute i naturen, ta sig vidare för egen maskin, och kom till start på SS5 efter lunchuppehållet. Med massor av straffminuter fanns förstås inget att hämta i totalställningen, men det stod powerstage-poäng på spel inför avslutande SS8.
 Vi behövde några sträckor för att hitta tempot inför det. Det kändes inte helt bra till att börja med, men vi gjorde några ändringar på bilen efter SS6.

Det gjorde verkan och på SS7 hade Johan hittat en del av tempot och var snabbast.
 Det blev en omställning efter Rally Finland där vi startade sent och fick köra i djupa spår. Nu var vi bland de första på vägen. Det var riktigt halkigt.

30-åringen från Arvika följde dock upp sin första sträckseger med att även ta hem powerstage, 0,9 sekunder före totalvinnaren Patrik Flodin. Den känslan kan vara något att ta med sig till nästa deltävling, East Sweden Rally i Linköping, om tre veckor.
 Vi lär oss av det här och kommer starkare tillbaka, lovar Johan och får medhåll av teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.
 Det här är sånt man måste vara beredd på om man siktar på att komma någon vart, menar Tommy och fortsätter:
 Det har gått så bra länge nu. Johan vann senaste SM-tävlingen och körde felfritt i Finland. Man kan inte begära att det alltid ska gå prickfritt.

Framåtblickande gäller även för stallchefen:
 Vi får analysera noggrant och därefter lägga locket på för den här tävlingen och titta framåt.

När Johan väl fick upp farten i Kolsvarundan så gick det undan.
Johan Kristoffersson hade en jobbig inledning på Kolsvarundan, men fick med sig full poäng från powerstage.
Där tog det stopp. Johan pekar ut platsen för morgonens missöde.
På SS 7 och 8 blev det åka av när Johan och Stig Rune fick upp farten.