Tung start men stark avslutning av Johan
− Det blev inte som vi tänkt oss, men poängen på powerstage kan bli viktiga i slutet på säsongen, säger Johan efter att ha förträngt förmiddagens besvikelse.
Kristoffersson var lite extra taggad inför den fjärde deltävlingen i rally-SM, inte utan orsak. Seger i senaste SM-deltävlingen Gästabudstrofén, en stark VM-insats i Rally Finland och ett riktigt tufft startfält att mäta sig mot i Kolsvarundan - inspirationshöjare alltihop. Men, ett litet anonymt hinder i naturen kom att spela huvudrollen under första sträckan.
−Efter ungefär fjorton kilometer genade vi tydligen lite för mycket i ett dike. Där låg ett betongrör vid en övergång till en djurhage, berättar Kristoffersson.
En länkarm gick av. Det var bara att parkera och vänta på hjälp.
− Ja, vi blev stående vid kossorna. Det var väl inte vad vi hade hoppats med dagen, men ett stort tack till våra mekaniker som tog sig ut dit och såg till att vi kunde fortsätta.
Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen kunde, efter en lyckad serviceinsats ute i naturen, ta sig vidare för egen maskin, och kom till start på SS5 efter lunchuppehållet. Med massor av straffminuter fanns förstås inget att hämta i totalställningen, men det stod powerstage-poäng på spel inför avslutande SS8.
− Vi behövde några sträckor för att hitta tempot inför det. Det kändes inte helt bra till att börja med, men vi gjorde några ändringar på bilen efter SS6.
Det gjorde verkan och på SS7 hade Johan hittat en del av tempot och var snabbast.
− Det blev en omställning efter Rally Finland där vi startade sent och fick köra i djupa spår. Nu var vi bland de första på vägen. Det var riktigt halkigt.
30-åringen från Arvika följde dock upp sin första sträckseger med att även ta hem powerstage, 0,9 sekunder före totalvinnaren Patrik Flodin. Den känslan kan vara något att ta med sig till nästa deltävling, East Sweden Rally i Linköping, om tre veckor.
− Vi lär oss av det här och kommer starkare tillbaka, lovar Johan och får medhåll av teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.
− Det här är sånt man måste vara beredd på om man siktar på att komma någon vart, menar Tommy och fortsätter:
− Det har gått så bra länge nu. Johan vann senaste SM-tävlingen och körde felfritt i Finland. Man kan inte begära att det alltid ska gå prickfritt.
Framåtblickande gäller även för stallchefen:
− Vi får analysera noggrant och därefter lägga locket på för den här tävlingen och titta framåt.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum