Turismen fortsatte uppåt i Göteborg 2017

Skandinaver och amerikaner fyllde hotellen när Göteborg ökade i antal gästnätter för tjugosjätte året i rad. Med cirka 4,8 miljoner gästnätter blev 2017 det bästa året någonsin för besöksnäringen i Göteborgsregionen. Det visar SCB/Tillväxtverkets årssiffror som släpptes på onsdagen.

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.

– Det är väldigt glädjande att gästnätterna fortsätter att öka, speciellt från våra prioriterade länder inom Skandinavien och övriga Europa. Den positiva utvecklingen stärker besöksnäringens roll som basnäring och möjliggör att än mer bidra till Göteborgs positiva utveckling, säger Camilla Nyman VD för Göteborg & Co.

Norge och Danmark ökade med 8 procent och Sverige med 4 procent. Gästnätter från övriga europeiska länder steg med 2 procent. USA gjorde ett kraftigt kliv uppåt med 56 procent och passerade Danmark som fjärde största utlandsmarknad i Göteborgs gästnattsliga. Sammanlagt ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med 2 procent under 2017.

Hotellen i Göteborg har högst beläggning av svenska storstäder, nästan 70 procent i genomsnitt. Det är numera hög beläggning under flera delar av året samtidigt som Göteborg fortsätter vara en oerhört populär sommarstad med attraktioner som Liseberg, skärgården och stora evenemang.

– Med 2017 avslutar vi destinationens affärsplansperiod 2015–2017 och konstaterar att våra högt ställda mål överträffats. Gästnätterna i Göteborgsregionen har under treårs-perioden ökat från 4,1 till 4,8 miljoner och de internationella gästnätterna dubbelt så snabbt som de svenska. Nu startar vi en ny affärsplansperiod och siktar på en fortsatt positiv utveckling, säger Camilla Nyman VD Göteborg & Co.

Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co.

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.