Turismen i Göteborg långsamt bättre

Besöksnäringen är fortsatt hårt drabbad av pandemin men kurvorna pekar åt rätt håll. I april ökade gästnätterna i Göteborgsregionen enligt färsk statistik från SCB/Tillväxtverket och prognosen för maj är försiktigt positiv.

Ett öppet Liseberg betyder mycket för turismen till Göteborg i sommar. Foto: SteampipeProduction/GöteborgCo

Sedan årsskiftet har beläggningen på hotell och vandrarhem långsamt ökat månad för månad och är nu på den högsta nivån sedan oktober.

- Det är fortfarande på nivåer som inte är ekonomiskt hållbara så krisen för besöksnäringen är långt ifrån över. Trenden är positiv och stabil men det är en bra bit kvar till de siffror vi såg innan pandemin slog till, säger Peter Grönberg vd för Göteborg & Co.

Inkvarteringsstatistiken från SCB/Tillväxtverket som släpptes på tisdagen visar en kraftig ökning i gästnätter under april i Göteborgsregionen. Men då jämförs med april 2020 då kraftfulla restriktioner lamslog resandet både nationellt och internationellt. Trots fördubblingen i april är gästnätterna fortfarande bara 40 procent av vad de var samma månad 2019.

Logiintäkter och det för branschen viktiga lönsamhetsmåttet RevPar (intäkt per tillgängligt rum) har också långt mer än halverats sedan 2019. Inför sommaren finns dock förhoppningar om att turisterna ska återvända till Göteborg.

- Göteborg är en fantastisk sommarstad. Med ett öppet Liseberg, lättade restriktioner för restauranger och besöksmål så är vi övertygade om att besökarna hittar hit. Det märks redan att fler människor har börjat röra sig i staden jämfört med tidigare, säger Peter Grönberg.

Data från Telia Crowd Insight visar att rörelserna i Göteborgs centrala delar ökat vilket stämmer väl överens med hotellstatistiken.

Trots dålig lönsamhet finns optimism om framtiden i hotellens konjunkturrapport som Göteborg & Co och Business Region Göteborg släppte i våras. I första hand väntas privatresandet ta fart när samhället gradvis öppnar upp.

Aktuell statistik finns på Göteborg & Co hemsida.

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.